Tweede proefaanloop recordschip Maersk in Antwerpen

Rederij

De 15.550 teu grote ‘Eleonora Maersk’ vaart vanavond de Westerschelde op en gaat in Antwerpen lossen in plaats van in Rotterdam.

Het containerschip dat samen met zeven zusterschepen het grootste ter wereld is, komt rechtstreeks uit Tanjung Pelepas en heeft 2.200 containers (3.700 teu) aan boord met bestemming Rotterdam. Deze worden nu in Antwerpen gelost. Het schip uit de AE10-dienst arriveert uit het Verre Oosten met een diepgang van 13,8 meter.

Volgens de Deense rederij wordt het schip niet afgeleid omwille van de acties bij APM Terminals in Rotterdam, waar de ‘Eleonora Maersk’ behandeld had moeten worden. De Deense rederij wil een tweede keer uittesten of deze megaschepen op Antwerpen kunnen worden ingezet.

Een eerste proefvaart met de ‘Edith Maersk’ (foto) verliep drie weken geleden probleemloos. Verwacht wordt dat de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart na een tweede succesvolle opvaart het licht definitief op groen zal zetten voor de komst van dit soort schepen naar Antwerpen.

Maersk Line wil over een uitmogelijkheid voor de E-klasse beschikken, indien de situatie in Rotterdam dat vereist. Mogelijk wil de rederij deze eenheden vanaf volgend jaar ook overhevelen naar de AE2-dienst die Antwerpen wekelijks aanloopt; wanneer in de AE10-dienst de eerste nieuwe recordschepen van 18.000 teu worden geïntroduceerd.

De containerreus zal bij de op- en afvaart langs de Schelde wellicht weinig kijklustigen trekken. De ‘Eleonora Maersk’ wordt deze nacht immers om 01:00 uur aan de Deurganck Terminal van PSA verwacht en gooit zaterdag om 22:00 uur de trossen weer los om koers te zetten naar Bremerhaven.

Tweede proefaanloop recordschip Maersk in Antwerpen | NT

Tweede proefaanloop recordschip Maersk in Antwerpen

Rederij

De 15.550 teu grote ‘Eleonora Maersk’ vaart vanavond de Westerschelde op en gaat in Antwerpen lossen in plaats van in Rotterdam.

Het containerschip dat samen met zeven zusterschepen het grootste ter wereld is, komt rechtstreeks uit Tanjung Pelepas en heeft 2.200 containers (3.700 teu) aan boord met bestemming Rotterdam. Deze worden nu in Antwerpen gelost. Het schip uit de AE10-dienst arriveert uit het Verre Oosten met een diepgang van 13,8 meter.

Volgens de Deense rederij wordt het schip niet afgeleid omwille van de acties bij APM Terminals in Rotterdam, waar de ‘Eleonora Maersk’ behandeld had moeten worden. De Deense rederij wil een tweede keer uittesten of deze megaschepen op Antwerpen kunnen worden ingezet.

Een eerste proefvaart met de ‘Edith Maersk’ (foto) verliep drie weken geleden probleemloos. Verwacht wordt dat de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart na een tweede succesvolle opvaart het licht definitief op groen zal zetten voor de komst van dit soort schepen naar Antwerpen.

Maersk Line wil over een uitmogelijkheid voor de E-klasse beschikken, indien de situatie in Rotterdam dat vereist. Mogelijk wil de rederij deze eenheden vanaf volgend jaar ook overhevelen naar de AE2-dienst die Antwerpen wekelijks aanloopt; wanneer in de AE10-dienst de eerste nieuwe recordschepen van 18.000 teu worden geïntroduceerd.

De containerreus zal bij de op- en afvaart langs de Schelde wellicht weinig kijklustigen trekken. De ‘Eleonora Maersk’ wordt deze nacht immers om 01:00 uur aan de Deurganck Terminal van PSA verwacht en gooit zaterdag om 22:00 uur de trossen weer los om koers te zetten naar Bremerhaven.