Maersk Line stopt gevecht om groter marktaandeel

Rederij

Winst maken wordt bij Maersk Line weer belangrijker dan marktaandeel veroveren. Dat verklaarde ceo Søren Skou gisteren bij een toelichting van de financiële resultaten.

Die resultaten waren vooral in het laatste kwartaal van vorig jaar historisch slecht, omdat de tarieven tussen het Verre Oosten en Europa erg diep waren gezakt en de bunkerkosten in een jaar tijd met een derde zijn toegenomen.

Skou gaf toe dat Maersk Line vorig jaar 2,5 keer sneller groeide dan de markt, omdat de Deense rederij verloren marktaandeel heeft heroverd. Aanvankelijk hield Maersk het been stijf wanneer klanten lagere zeevrachten vroegen, maar toen de Denen als gevolg daarvan lading verloren, besloot Skou’s voorganger Kolding niet afzijdig te blijven in de tarievenoorlog.

De nieuwe topman zegt nu tevreden te zijn met het marktaandeel van 15,5% wereldwijd. Tussen het Verre Oosten en Europa vervoerde Maersk vorig jaar zelfs 19,4% van alle lading. Dat aandeel gaan de Denen nu wel koste wat het kost verdedigen. “We hebben dat volume nodig om het ‘Daily Maersk’-product te kunnen aanbieden en zeventig grote schepen te vullen”, zegt Skou.

Met de boodschap dat Maersk Line nu gewoon met de markt mee wil groeien, lijkt Skou de concurrentie op te roepen de strijdbijl te begraven. De Deense topman rekent voor dit jaar op een bescheiden groei van 2 tot 4%. Hij herhaalde ook dat Maersk bereid is later dit jaar schepen op te leggen, indien nodig.

Om uit de rode cijfers te geraken, verhoogt Maersk Line zijn tarieven, wat eerder deze week al succesvol gebeurde. Skou durft niet te voorspellen of de volgende verhoging van 1 april even succesvol zal zijn. Om de kosten te drukken, zal Maersk Line waar dat nog mogelijk is nog meer aan ‘super slow steaming’ gaan doen. Door de dienstsnelheid van de meeste loops naar 18 knopen terug te brengen, zou nog eens 100 miljoen dollar bespaard kunnen worden.

Omdat de lijnvaartsector met overcapaciteit kampt, besloot de rederij de optie voor een derde reeks van tien schepen van 18.000 teu niet te lichten. Skou merkte op dat de sector in een veel betere gezondheid zou verkeren, indien alleen rederijen die geld hebben nieuwe schepen zouden hebben besteld.

Maersk Line stopt gevecht om groter marktaandeel | NT

Maersk Line stopt gevecht om groter marktaandeel

Rederij

Winst maken wordt bij Maersk Line weer belangrijker dan marktaandeel veroveren. Dat verklaarde ceo Søren Skou gisteren bij een toelichting van de financiële resultaten.

Die resultaten waren vooral in het laatste kwartaal van vorig jaar historisch slecht, omdat de tarieven tussen het Verre Oosten en Europa erg diep waren gezakt en de bunkerkosten in een jaar tijd met een derde zijn toegenomen.

Skou gaf toe dat Maersk Line vorig jaar 2,5 keer sneller groeide dan de markt, omdat de Deense rederij verloren marktaandeel heeft heroverd. Aanvankelijk hield Maersk het been stijf wanneer klanten lagere zeevrachten vroegen, maar toen de Denen als gevolg daarvan lading verloren, besloot Skou’s voorganger Kolding niet afzijdig te blijven in de tarievenoorlog.

De nieuwe topman zegt nu tevreden te zijn met het marktaandeel van 15,5% wereldwijd. Tussen het Verre Oosten en Europa vervoerde Maersk vorig jaar zelfs 19,4% van alle lading. Dat aandeel gaan de Denen nu wel koste wat het kost verdedigen. “We hebben dat volume nodig om het ‘Daily Maersk’-product te kunnen aanbieden en zeventig grote schepen te vullen”, zegt Skou.

Met de boodschap dat Maersk Line nu gewoon met de markt mee wil groeien, lijkt Skou de concurrentie op te roepen de strijdbijl te begraven. De Deense topman rekent voor dit jaar op een bescheiden groei van 2 tot 4%. Hij herhaalde ook dat Maersk bereid is later dit jaar schepen op te leggen, indien nodig.

Om uit de rode cijfers te geraken, verhoogt Maersk Line zijn tarieven, wat eerder deze week al succesvol gebeurde. Skou durft niet te voorspellen of de volgende verhoging van 1 april even succesvol zal zijn. Om de kosten te drukken, zal Maersk Line waar dat nog mogelijk is nog meer aan ‘super slow steaming’ gaan doen. Door de dienstsnelheid van de meeste loops naar 18 knopen terug te brengen, zou nog eens 100 miljoen dollar bespaard kunnen worden.

Omdat de lijnvaartsector met overcapaciteit kampt, besloot de rederij de optie voor een derde reeks van tien schepen van 18.000 teu niet te lichten. Skou merkte op dat de sector in een veel betere gezondheid zou verkeren, indien alleen rederijen die geld hebben nieuwe schepen zouden hebben besteld.