CMA CGM beperkt verlies in 2011 tot 30 miljoen dollar

Rederij

Ondanks het feit dat CMA CGM vorig jaar een recordvolume van ruim 10 miljoen teu vervoerde (+11%) en de omzet met 4% zag stijgen tot 14,9 miljard dollar, was de rederij verlieslatend.

Het negatieve nettoresultaat van 30 miljoen dollar betekent een enorme achteruitgang ten opzichte van de winst van 1,6 miljard dollar uit 2010, maar in vergelijking met de meeste andere carriers heeft de Franse rederij het tekort toch nog goed weten te beperken.

Net als alle andere containerrederijen werd CMA CGM geconfronteerd met hogere brandstofkosten (+34%) en lagere tarieven op de trade tussen het Verre Oosten en Europa. De rederij besteedde daarom erg veel aandacht aan een beheersing van de kosten. Er werden ook activa verkocht, wat 350 miljoen dollar opleverde. Het ging om schepen en een belang van 50% in de containerterminal van Marsaxlokk. De bank BNP Paribas werd gemandateerd om een koper te zoeken voor een minderheidsbelang in de dochter Terminal Link.

In de loop van vorig jaar heeft CMA CGM zijn balans versterkt met 500 miljoen dollar vers kapitaal van de Turkse Yildirim groep en werd 945 miljoen dollar opgehaald door de uitgifte van obligaties.

De rederij uit Marseille heeft vorige dinsdag zijn bankiers op de hoogte gebracht van de resultaten en heeft daarbij ook het cyclische karakter van de lijnvaart benadrukt. Er waren 150 vertegenwoordigers van 72 banken aanwezig. CMA CGM torst nog steeds een grote schuldenlast van 5 miljard dollar met zich mee die het gevolg is van een vlootuitbreidingsprogramma. Vorig jaar betaalde de rederij 200 miljoen dollar van leningen terug.

Tegen juni hoopt ceo Rodolphe Saadé een nieuw akkoord over een herschikking van de schulden rond te hebben over de terugbetalingen in 2012 en 2013. Tegen dan zou ook het belang in Terminal Link en een aantal schepen verkocht moeten zijn, zodat dat geld kan gebruikt worden om de verplichtingen tegenover de banken na te komen.

Dit jaar verwacht CMA CGM opnieuw winst te zullen maken. In Azië zijn de zeevrachten voor exportlading weer aan het stijgen en een kostenbesparingsplan moet 400 miljoen dollar opleveren. Een positief gevolg van de crisis in de sector is ook dat CMA CGM dit jaar 80 miljoen dollar kan besparen op de vlootkosten, omdat schepen goedkoper ingecharterd kunnen worden.

Saadé waagt zich niet aan voorspellingen over de grootte van de winst, omdat 2012 toch een onzeker jaar blijft gezien de oplevering van veel nieuwe tonnage. Omdat rationalisaties nodig zijn, kozen de Fransen voor strategische allianties met MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa en met Maersk Line tussen Azië en het Middellandse Zeegebied.

Saadé rekent vooral op een betere tweede jaarhelft. De Franse rederij wil zijn marktpositie dit jaar specifiek versterken in Rusland, India, Latijns-Amerika en Afrika. Ook in het reeferverkeer wil CMA CGM nog groter worden. Eind dit jaar zal de derde grootste containerrederij ter wereld drie nieuwe schepen van 16.000 teu in de vaart nemen, die eventjes de grootste ter wereld zullen zijn. Verdere nieuwbouwplannen zijn er niet.

CMA CGM beperkt verlies in 2011 tot 30 miljoen dollar | NT

CMA CGM beperkt verlies in 2011 tot 30 miljoen dollar

Rederij

Ondanks het feit dat CMA CGM vorig jaar een recordvolume van ruim 10 miljoen teu vervoerde (+11%) en de omzet met 4% zag stijgen tot 14,9 miljard dollar, was de rederij verlieslatend.

Het negatieve nettoresultaat van 30 miljoen dollar betekent een enorme achteruitgang ten opzichte van de winst van 1,6 miljard dollar uit 2010, maar in vergelijking met de meeste andere carriers heeft de Franse rederij het tekort toch nog goed weten te beperken.

Net als alle andere containerrederijen werd CMA CGM geconfronteerd met hogere brandstofkosten (+34%) en lagere tarieven op de trade tussen het Verre Oosten en Europa. De rederij besteedde daarom erg veel aandacht aan een beheersing van de kosten. Er werden ook activa verkocht, wat 350 miljoen dollar opleverde. Het ging om schepen en een belang van 50% in de containerterminal van Marsaxlokk. De bank BNP Paribas werd gemandateerd om een koper te zoeken voor een minderheidsbelang in de dochter Terminal Link.

In de loop van vorig jaar heeft CMA CGM zijn balans versterkt met 500 miljoen dollar vers kapitaal van de Turkse Yildirim groep en werd 945 miljoen dollar opgehaald door de uitgifte van obligaties.

De rederij uit Marseille heeft vorige dinsdag zijn bankiers op de hoogte gebracht van de resultaten en heeft daarbij ook het cyclische karakter van de lijnvaart benadrukt. Er waren 150 vertegenwoordigers van 72 banken aanwezig. CMA CGM torst nog steeds een grote schuldenlast van 5 miljard dollar met zich mee die het gevolg is van een vlootuitbreidingsprogramma. Vorig jaar betaalde de rederij 200 miljoen dollar van leningen terug.

Tegen juni hoopt ceo Rodolphe Saadé een nieuw akkoord over een herschikking van de schulden rond te hebben over de terugbetalingen in 2012 en 2013. Tegen dan zou ook het belang in Terminal Link en een aantal schepen verkocht moeten zijn, zodat dat geld kan gebruikt worden om de verplichtingen tegenover de banken na te komen.

Dit jaar verwacht CMA CGM opnieuw winst te zullen maken. In Azië zijn de zeevrachten voor exportlading weer aan het stijgen en een kostenbesparingsplan moet 400 miljoen dollar opleveren. Een positief gevolg van de crisis in de sector is ook dat CMA CGM dit jaar 80 miljoen dollar kan besparen op de vlootkosten, omdat schepen goedkoper ingecharterd kunnen worden.

Saadé waagt zich niet aan voorspellingen over de grootte van de winst, omdat 2012 toch een onzeker jaar blijft gezien de oplevering van veel nieuwe tonnage. Omdat rationalisaties nodig zijn, kozen de Fransen voor strategische allianties met MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa en met Maersk Line tussen Azië en het Middellandse Zeegebied.

Saadé rekent vooral op een betere tweede jaarhelft. De Franse rederij wil zijn marktpositie dit jaar specifiek versterken in Rusland, India, Latijns-Amerika en Afrika. Ook in het reeferverkeer wil CMA CGM nog groter worden. Eind dit jaar zal de derde grootste containerrederij ter wereld drie nieuwe schepen van 16.000 teu in de vaart nemen, die eventjes de grootste ter wereld zullen zijn. Verdere nieuwbouwplannen zijn er niet.