OOCL bleef vorig jaar uit de rode cijfers

Rederij

In tegenstelling tot veel andere grote carriers is OOCL vorig jaar winstgevend gebleven. Dat was mede te danken aan de intra-Aziatische en trans-Atlantische trade.

De rederij uit Hongkong kon het boekjaar afsluiten met 181,6 miljoen dollar winst, wat slechts 10% van het resultaat van 2010 vertegenwoordigt. Vooral in de tweede helft van 2011 had OOCL te lijden onder lage zeevrachtprijzen tussen Azië en Europa (-29%) en fors hogere bunkerkosten (+41%). Het verlies uit de tweede jaarhelft kon echter worden gecompenseerd door het positieve resultaat uit het eerste semester.

In totaal werd vorig jaar vijf miljoen teu vervoerd (5,6%), maar de inkomsten per vervoerde container waren wel 7% lager dan in 2010. De grootste omzetdaling situeerde zich tussen het Verre Oosten en Europa (-17,1%), waar 1,3 miljard inkomsten overbleven. In het intra-Aziatische verkeer steeg de omzet wel met 11,3% naar 1,7 miljard dollar en de trans-Atlantic was goed voor 13,3% meer inkomsten (589.000 dollar).

“De markt is voor de rederijen erg moeilijk”, zegt voorzitter CC Tung van OOIL, het moederbedrijf van OOCL. “Er is nauwelijks economische groei in de Verenigde Staten en Europa, maar er blijven wel veel nieuwe containerschepen in de vaart komen. Dit jaar zijn dat er nog meer dan vorig jaar.” OOCL neemt zelf eind dit jaar slechts één nieuw schip van 8.888 teu in ontvangst.

Omdat de bunkerkosten dit jaar alweer met 10% gestegen zijn, zullen de tarieven volgens OOCL’s financieel directeur Kenneth Cambie in mei opnieuw moeten worden verhoogd. De rederij is niet van plan een dividend uit te keren.

OOCL bleef vorig jaar uit de rode cijfers | NT

OOCL bleef vorig jaar uit de rode cijfers

Rederij

In tegenstelling tot veel andere grote carriers is OOCL vorig jaar winstgevend gebleven. Dat was mede te danken aan de intra-Aziatische en trans-Atlantische trade.

De rederij uit Hongkong kon het boekjaar afsluiten met 181,6 miljoen dollar winst, wat slechts 10% van het resultaat van 2010 vertegenwoordigt. Vooral in de tweede helft van 2011 had OOCL te lijden onder lage zeevrachtprijzen tussen Azië en Europa (-29%) en fors hogere bunkerkosten (+41%). Het verlies uit de tweede jaarhelft kon echter worden gecompenseerd door het positieve resultaat uit het eerste semester.

In totaal werd vorig jaar vijf miljoen teu vervoerd (5,6%), maar de inkomsten per vervoerde container waren wel 7% lager dan in 2010. De grootste omzetdaling situeerde zich tussen het Verre Oosten en Europa (-17,1%), waar 1,3 miljard inkomsten overbleven. In het intra-Aziatische verkeer steeg de omzet wel met 11,3% naar 1,7 miljard dollar en de trans-Atlantic was goed voor 13,3% meer inkomsten (589.000 dollar).

“De markt is voor de rederijen erg moeilijk”, zegt voorzitter CC Tung van OOIL, het moederbedrijf van OOCL. “Er is nauwelijks economische groei in de Verenigde Staten en Europa, maar er blijven wel veel nieuwe containerschepen in de vaart komen. Dit jaar zijn dat er nog meer dan vorig jaar.” OOCL neemt zelf eind dit jaar slechts één nieuw schip van 8.888 teu in ontvangst.

Omdat de bunkerkosten dit jaar alweer met 10% gestegen zijn, zullen de tarieven volgens OOCL’s financieel directeur Kenneth Cambie in mei opnieuw moeten worden verhoogd. De rederij is niet van plan een dividend uit te keren.