MISC Berhad vervroegt exit uit lijnvaart

Rederij

MISC Berhad staakt nog deze maand zijn laatste containerdienst, een feederdienst vanuit Port Kelang langs de Maleisische oostkust met twee schepen van 836 teu.

De rederij uit Kuala Lumpur besloot vorig jaar tegen eind juni 2012 de lijnvaart te verlaten, omdat de verliezen te groot werden. De intra-Aziatische carrier blijkt er nu al een paar maanden vroeger mee op te houden. Intussen is MISC Berhad ook druk bezig om zijn containervloot te verkopen.

De twee grootste schepen, de ‘Bunga Seroja Satu’ en de ‘Bunga Seroja Dua’ van elk 7.943 teu die in 2006 en 2007 werden gebouwd, zijn voor een bedrag van ongeveer 48 miljoen dollar per schip door de Griekse rederij Capital Ship Management gekocht. Beide schepen worden gehuurd door MSC.

Drie andere schepen van 1.290 teu uit 1990 en 1991 waarvoor de rederij al lange tijd vergeefs een koper zocht, werden onlangs dan maar voor de sloop verkocht. Twee kleinere eenheden van 699 teu werden gekocht door de Maleisische marine, die ze zal ombouwen tot vaartuigen voor militaire escortes.

MISC Berhad blijft actief als rederij met een grote vloot van olie-, gas- en lng-tankers. Voor de exit uit de lijnvaart werden in het budget van dit jaar 475 miljoen dollar aan eenmalige kosten ingecalculeerd.

MISC Berhad vervroegt exit uit lijnvaart | NT

MISC Berhad vervroegt exit uit lijnvaart

Rederij

MISC Berhad staakt nog deze maand zijn laatste containerdienst, een feederdienst vanuit Port Kelang langs de Maleisische oostkust met twee schepen van 836 teu.

De rederij uit Kuala Lumpur besloot vorig jaar tegen eind juni 2012 de lijnvaart te verlaten, omdat de verliezen te groot werden. De intra-Aziatische carrier blijkt er nu al een paar maanden vroeger mee op te houden. Intussen is MISC Berhad ook druk bezig om zijn containervloot te verkopen.

De twee grootste schepen, de ‘Bunga Seroja Satu’ en de ‘Bunga Seroja Dua’ van elk 7.943 teu die in 2006 en 2007 werden gebouwd, zijn voor een bedrag van ongeveer 48 miljoen dollar per schip door de Griekse rederij Capital Ship Management gekocht. Beide schepen worden gehuurd door MSC.

Drie andere schepen van 1.290 teu uit 1990 en 1991 waarvoor de rederij al lange tijd vergeefs een koper zocht, werden onlangs dan maar voor de sloop verkocht. Twee kleinere eenheden van 699 teu werden gekocht door de Maleisische marine, die ze zal ombouwen tot vaartuigen voor militaire escortes.

MISC Berhad blijft actief als rederij met een grote vloot van olie-, gas- en lng-tankers. Voor de exit uit de lijnvaart werden in het budget van dit jaar 475 miljoen dollar aan eenmalige kosten ingecalculeerd.