Zim probeert oplevering megaschepen verder uit te stellen

Rederij

De Israëlische rederij Zim heeft Samsung Heavy Industries gevraagd nog wat langer te wachten met de bouw van negen containerschepen van 12.552 teu.

De order voor acht ultra large container ships (ulcs) werd al in oktober 2007 geplaatst. Twee maanden later besloot de rederij om een optie voor een negende megaschip te lichten.

In principe hadden alle schepen in de loop van dit jaar in de vaart moeten komen, maar op verzoek van Zim werd de oplevering van de serie uitgesteld tot 2015. De Israëlische rederij hoopt dat Samsung zal ingaan op de vraag om de afwerking van de nieuwe schepen nog verder uit te stellen.

De negen eenheden die nieuwe recordschepen in de vloot van Zim zullen worden, zijn in principe bestemd voor de trade tussen Europa en het Verre Oosten. Op dat vaargebied koopt de rederij slots bij andere carriers en wordt later deze maand ook de AEX2-dienst met Evergreen en China Shipping hervat, waarvoor Zim drie schepen van 8.440 tot 10.062 teu levert. Deze drie eenheden waren de voorbije maanden werkloos.

Het wordt voor Zim niet alleen een uitdaging om ulcs van 12.552 teu te vullen, maar ook om ze te betalen. In oktober 2007 werd een prijs van 171 miljoen dollar per schip afgesproken. Ter vergelijking: aan de 13.800 teu grote schepen die Kiamco vorige maand voor Evergreen bestelde, hangt een prijskaartje van ‘slechts’ 115 miljoen dollar.

Zim probeert oplevering megaschepen verder uit te stellen | NT

Zim probeert oplevering megaschepen verder uit te stellen

Rederij

De Israëlische rederij Zim heeft Samsung Heavy Industries gevraagd nog wat langer te wachten met de bouw van negen containerschepen van 12.552 teu.

De order voor acht ultra large container ships (ulcs) werd al in oktober 2007 geplaatst. Twee maanden later besloot de rederij om een optie voor een negende megaschip te lichten.

In principe hadden alle schepen in de loop van dit jaar in de vaart moeten komen, maar op verzoek van Zim werd de oplevering van de serie uitgesteld tot 2015. De Israëlische rederij hoopt dat Samsung zal ingaan op de vraag om de afwerking van de nieuwe schepen nog verder uit te stellen.

De negen eenheden die nieuwe recordschepen in de vloot van Zim zullen worden, zijn in principe bestemd voor de trade tussen Europa en het Verre Oosten. Op dat vaargebied koopt de rederij slots bij andere carriers en wordt later deze maand ook de AEX2-dienst met Evergreen en China Shipping hervat, waarvoor Zim drie schepen van 8.440 tot 10.062 teu levert. Deze drie eenheden waren de voorbije maanden werkloos.

Het wordt voor Zim niet alleen een uitdaging om ulcs van 12.552 teu te vullen, maar ook om ze te betalen. In oktober 2007 werd een prijs van 171 miljoen dollar per schip afgesproken. Ter vergelijking: aan de 13.800 teu grote schepen die Kiamco vorige maand voor Evergreen bestelde, hangt een prijskaartje van ‘slechts’ 115 miljoen dollar.