Het tekort was ongeveer even groot als het verlies voor het volledige boekjaar 2011. In het eerste kwartaal van vorig jaar maakte Maersk Line nog een winst van 424 miljoen dollar.

Ondanks het feit dat de Deense rederij de capaciteit tussen het Verre Oosten en Europa met 9% beperkte, vervoerde Maersk Line in de eerste drie maanden van het jaar toch 18% meer lading dan begin 2011. Vooral de Europese export naar de Far East deed het bijzonder goed. De inkomsten per container waren 9% lager dan vorig jaar. Tussen het Verre Oosten en Europa waren de tarieven zelfs 21% lager.

Het eerste kwartaal is voor de containerrederijen traditioneel het zwakste, omdat het Chinese Nieuwjaar in die periode valt en er dan minder Aziatische exportlading is. Maersk Line kondigde eerder al aan dat het voor zijn lijnvaartactiviteiten dit jaar opnieuw een verlies verwacht. Nu zegt de Deense rederij dat het resultaat wellicht ‘tussen negatief en breakeven’ zal liggen. Die betere vooruitzichten zijn gebaseerd op een reeks succesvolle tariefverhogingen in de Verre Oostentrade.

Als groep maakte A.P. Møller Maersk waartoe Maersk Line behoort een kwartaalwinst van 1,17 miljard euro, wat een procentje meer is dan vorig jaar. APM Terminals maakte 235 miljoen winst (+67%) en Maersk Oil was met een positief resultaat van 1,3 miljard dollar andermaal de belangrijkste ‘money maker’ uit het Deense imperium.