Aanleiding is het vastgelopen cao-overleg bij het bedrijf.

Ook vandaag zijn er weer voorlichtingsbijeenkomsten, waarbij het werk zo’n anderhalf uur stilligt, verwacht FNV-bestuurder Niek Stam. Het cao-overleg tussen de bonden en de ECT-directie, dat al maanden aan de gang is, liep woensdag vast. Volgens Stam kwam ECT volkomen onverwacht met een eindbod.

Volgens Stam biedt dat bod te weinig werkzekerheid. Hij wil dat ECT geld uit een gezamenlijk fonds van werkgevers en werknemers inzet om havenmedewerkers op hun 65e met pensioen te laten gaan. Ook zouden er mogelijkheden moeten komen om mensen minder te laten werken.

ECT zegt zelf een uitstekend bod te hebben gedaan met zicht op vier jaar werkzekerheid. Als de vooruitzichten niet drastisch veranderen en er niet ineens meerdere klanten tegelijk verdwijnen, zijn de banen van de 2.300 werknemers gedurende die periode gegarandeerd.

Onder wegvervoerders en vrachtwagenchauffeurs die door de acties werden getroffen, heerste grote woede. TLN en Fenex noemen het in een gisteren verspreid persbericht “totaal onbegrijpelijk dat partijen in de huidige slechte marktomstandigheden via stakingen een meningsverschil proberen op te lossen”.

Tussen individuele vervoerders en expediteurs is er een levendig e-mailverkeer gaande over plannen om tegenacties op touw te zetten. Sommigen roepen op tot een blokkade van de terminals, anderen pleiten juist voor een collectieve boycot: “Laten we met z’n allen eens twee weken thuisblijven. Dan zijn er binnen vijf dagen geen exportcontainers meer en moeten de schepen dus leeg vertrekken. Misschien dat ECT dan gaat inzien dat wij ook een belangrijke schakel in het logistieke proces zijn.”