Commissie blijft ijveren voor afschaffen conferentiesysteem

Een van de 40 in het Witboek Transport van de Europese Commissie aangekondigde acties is het nemen van initiatieven om het conferentiesysteem voor reders buiten de EU te helpen afschaffen.

Het conferentiesysteem dat reders toelaat marktgevoelige informatie te delen en zelfs prijsafspraken te maken, werd door de Europese Commissie onmogelijk gemaakt door het afschieten van de anti-kartelvrijstelling waaarvan reders genoten via een Europese verordening uit 1986. Maar buiten Europa is het systeem nog in gebruik, met uitzondering van Brazilië en India. In Azië staat het systeem nog erg sterk en ook in Noord-Amerika is het nog legaal, zij het met enkele beperkingen.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Commissie blijft ijveren voor afschaffen conferentiesysteem | NT

Commissie blijft ijveren voor afschaffen conferentiesysteem

Een van de 40 in het Witboek Transport van de Europese Commissie aangekondigde acties is het nemen van initiatieven om het conferentiesysteem voor reders buiten de EU te helpen afschaffen.

Het conferentiesysteem dat reders toelaat marktgevoelige informatie te delen en zelfs prijsafspraken te maken, werd door de Europese Commissie onmogelijk gemaakt door het afschieten van de anti-kartelvrijstelling waaarvan reders genoten via een Europese verordening uit 1986. Maar buiten Europa is het systeem nog in gebruik, met uitzondering van Brazilië en India. In Azië staat het systeem nog erg sterk en ook in Noord-Amerika is het nog legaal, zij het met enkele beperkingen.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu