Duitse toltarieven gaan volgend jaar fors omhoog

wegvervoer

De gemiddelde vrachtauto in het vervoer over langere afstanden door Duitsland gaat flink meer tol betalen voor elke kilometer op het ‘Maut’-net.

Dat blijkt uit het onlangs door de Duitse regering gepubliceerde ‘Wegekostengutachten’, een rapport van een groep deskundigen die als leidraad dient voor nieuwe toltarieven. Zware vrachtauto’s die voldoen aan de Euro VI-norm zien hun tolkosten per gereden kilometer straks zeven eurocent oplopen tot 18,7 eurocent.

Voor Euro V-trucks vanaf achttien ton gaan de kosten 6,2 cent omhoog tot 19,8 eurocent per kilometer. Een klein voordeel is dat een eerder plan om de Maut verder te verhogen door de lange formatie van het nieuwe kabinet-Merkel niet meer kan worden doorgevoerd.

Het rapport over de doorrekening van de kosten van het weggebruik door vrachtverkeer slaat vervuilende trucks, die aan niet meer dan Euro 0 of Euro I voldoen zwaar aan voor de luchtvervuiling die ze veroorzaken en voor de overige externe kosten. Zulke voertuigen gaan hiervoor 8,5 eurocent per kilometer betalen, bovenop het tarief dat verschuldigd is voor het gereden aantal kilometers als zodanig.

Voor de meeste Nederlandse en Belgische combinaties op de Duitse wegen heeft dit weinig belang. Die voldoen doorgaans aan de Euro V- en Euro VI-norm en betalen voor vervuiling en externe kosten respectievelijk 2,2 en 1,1 eurocent. Hetzelfde geldt trouwens voor de meeste andere internationale wegvervoerders op het Duitse wegennet. De geluidstoeslag wordt voor alle voertuigtypen vastgesteld op 0,2 eurocent per kilometer.

Tol moet behalve op de Autobahn voortaan ook worden betaald op het gehele onderliggende netwerk van Bundesstrassen (met vier of meer rijstroken), ongeveer 40.000 kilometer lang. Tot dusver was de Maut beperkt tot slechts een klein deel van dit secundaire net.

Duitse toltarieven gaan volgend jaar fors omhoog | NT

Duitse toltarieven gaan volgend jaar fors omhoog

wegvervoer

De gemiddelde vrachtauto in het vervoer over langere afstanden door Duitsland gaat flink meer tol betalen voor elke kilometer op het ‘Maut’-net.

Dat blijkt uit het onlangs door de Duitse regering gepubliceerde ‘Wegekostengutachten’, een rapport van een groep deskundigen die als leidraad dient voor nieuwe toltarieven. Zware vrachtauto’s die voldoen aan de Euro VI-norm zien hun tolkosten per gereden kilometer straks zeven eurocent oplopen tot 18,7 eurocent.

Voor Euro V-trucks vanaf achttien ton gaan de kosten 6,2 cent omhoog tot 19,8 eurocent per kilometer. Een klein voordeel is dat een eerder plan om de Maut verder te verhogen door de lange formatie van het nieuwe kabinet-Merkel niet meer kan worden doorgevoerd.

Het rapport over de doorrekening van de kosten van het weggebruik door vrachtverkeer slaat vervuilende trucks, die aan niet meer dan Euro 0 of Euro I voldoen zwaar aan voor de luchtvervuiling die ze veroorzaken en voor de overige externe kosten. Zulke voertuigen gaan hiervoor 8,5 eurocent per kilometer betalen, bovenop het tarief dat verschuldigd is voor het gereden aantal kilometers als zodanig.

Voor de meeste Nederlandse en Belgische combinaties op de Duitse wegen heeft dit weinig belang. Die voldoen doorgaans aan de Euro V- en Euro VI-norm en betalen voor vervuiling en externe kosten respectievelijk 2,2 en 1,1 eurocent. Hetzelfde geldt trouwens voor de meeste andere internationale wegvervoerders op het Duitse wegennet. De geluidstoeslag wordt voor alle voertuigtypen vastgesteld op 0,2 eurocent per kilometer.

Tol moet behalve op de Autobahn voortaan ook worden betaald op het gehele onderliggende netwerk van Bundesstrassen (met vier of meer rijstroken), ongeveer 40.000 kilometer lang. Tot dusver was de Maut beperkt tot slechts een klein deel van dit secundaire net.