Het OM heeft het gerechtshof van het Caribische landje binnen het Koninkrijk Nederland daarnaast verzocht om een openbare enquête in te stellen naar de gang van zaken bij de havenbeheerder in de afgelopen jaren. Dit meldt het FD. Het Openbaar Ministerie hoopt dat zo’n enquête leidt tot een meer structurele aanpak van corruptie op het eiland.

Mingo kondigde drie jaar geleden zijn vertrek aan, maar is vervolgens gewoon blijven zitten. Hij was in 2014 onder vuur komen te liggen door een integriteitsrapport van PricewaterhouseCoopers over de havensector. PwC toonde zich onder meer kritisch over de ‘ondoorzichtige’ manier van zakendoen en het ontbreken van inkoopprocedures. Mingo deed dat indertijd af als ‘op onzin gebaseerde geruchten’.

Hij is vorig jaar gearresteerd op verdenking van corruptie en verduistering van acht miljoen dollar, maar is officieel nog steeds in functie. Ook zakenrelaties van Mingo zouden via het indienen van nepfacturen van de corruptie hebben geprofiteerd.

Port St. Maarten is vooral bekend als cruisehaven, maar vervult ook een rol als draaischijf voor de doorvoer van containers naar naburige eilanden, waaronder Anguilla, Montserrat, St. Barths, St. Kitts & Nevis, en Antigua en Barbuda. Volgens het Havenbedrijf zelf wordt er jaarlijks ongeveer 75.000 teu overgeslagen met behulp van twee mobiele kranen. Eén daarvan is overigens ook onderwerp van onderzoek, vanwege de schimmige manier waarop die is aangeschaft.