‘Het zou de gevreesde wachttijden en files bij de grensovergangen na de Brexit aanzienlijk kunnen verminderen, maar neemt de noodzaak voor ondernemers om haast te maken met hun voorbereidingen niet weg’, zegt de verladersorganisatie.
Europese Unie
De Overeenkomst gemeenschappelijk douanevervoer (GDV) is een regeling van de Europese Unie, waar onder meer Noorwegen en Zwitserland bij zijn aangesloten. De regeling heeft als voordeel dat douane-activiteiten, die normaal gesproken bij de grens plaatsvinden, nu bij laden en lossen gebeuren.
Voor goederen die via een ferry of de Kanaaltunnel naar het VK worden uitgevoerd, kan de regeling GDV al in het binnenland starten. Bij aankomst bij de ferry of Kanaaltunnel kan een truck dan direct doorrijden. Bij aankomst in het VK hoeft alleen de binnenkomst in het VK vastgelegd te worden. Dat kan vrij vlot door middel van het uitlezen van een barcode op het begeleidingsdocument GDV.
Grensformaliteiten
‘Als er geen andere grensformaliteiten bij binnenkomst in het VK vereist zijn, denk aan het keuren van vlees, dan kan de truck direct naar de eindbestemming in het VK doorrijden. Pas hier worden de formaliteiten voor de invoer afgehandeld’, licht Evofenedex toe. Ook bij vervoer van goederen naar Ierland is de regeling GDV een vereenvoudiging. Als voor de goederen geen andere faciliteiten vereist zijn, dan kan een truck zonder veel douaneformaliteiten het VK passeren.
De landen die momenteel deelnemen aan de GDV zullen een officiële uitnodiging moeten doen aan het VK. Op dit moment ligt het concept hiervoor bij een Europese werkgroep. Of en op welke termijn het VK daadwerkelijk wordt uitgenodigd is niet zeker. Mocht het VK onverhoopt niet tot de regeling toetreden, dan zal de hoeveelheid douaneformaliteiten aan de grens alsnog behoorlijk zijn, verwacht Evofenedex.
Douaneformaliteiten
‘De regeling GDV heeft alleen te maken met douaneformaliteiten. Het staat dus los van andere controles die aan de grens plaats kunnen vinden, zoals kwaliteitscontroles van levensmiddelen. Ook verandert het niets aan het feit dat ondernemers die met het VK zaken doen na de Brexit een flinke hoeveelheid extra douanewerk staat te wachten. De winst van de regeling zit er met name in dat een deel hiervan niet meer aan de grens plaats hoeft te vinden.’
‘Het verzoek van het VK om toe te treden tot de regeling GDV is een lichtpuntje voor ondernemers aan beide zijden van het Kanaal en zou vertraging aan de grens kunnen beperken. Het blijft echter noodzakelijk om zich voor te bereiden op mogelijke gevolgen van de Brexit. Douaneformaliteiten zijn maar een onderdeel van een grote hoeveelheid veranderingen die ondernemers te wachten staat. Ons advies blijft om grote haast te maken met de voorbereidingen op de gevolgen van een harde Brexit, inclusief forse vertragingen aan de grens’, aldus de verladersorganisatie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?