Tirol houdt vooralsnog vast aan de ‘Blockabfertigung’ van het wegvervoer aan de grenzen met Beieren. Er wordt per uur slechts een beperkt aantal vrachtauto’s doorgelaten. Dit leidt tot lange files aan Beierse kant van de grens.

Versoepeling van het nachtrijverbod kan dit probleem verminderen, denkt de Beierse verkeersminister Ilse Aigner. Op langere termijn is ook verdere overheveling van lading van de weg naar het spoor over de Brenner-route een oplossing, vindt Aigner, maar dan moet het spoorvervoer efficiënter en aantrekkelijker worden.

Vandaag wordt in Bolzano (Bozen) in Süd-Tirol een nieuwe conferentie gehouden door de Alpenlanden Oostenrijk, Duitsland en Italië over de problemen op de Brenner. Beieren wil af van de Blockabfertigung, maar Oostenrijk verzet zich hiertegen.

Dat is de reden dat de Duitse bondsverkeersminister, Andreas Scheuer, de bijeenkomst van vandaag aan zich laat voorbijgaan. De kansen voor een soepeler nachtrijverbod zijn ook niet zo groot, want volgens de Tiroler Landeshauptmann, Günther Platter, zou dit alleen maar meer wegvervoer naar de Brenner trekken.