Lauterbourg ligt in het uiterste noordoostelijke puntje van Frankrijk, direct aan de grens met Duitsland. ‘Ter versterking van de Frans-Duitse relaties en om de multimodaliteit te vieren’ werd de feestelijke opening dan ook opgeleukt met een heuse Biergarten.

Eerste containerterminal

Het is volgens PAS de eerste nieuwe containerterminal in de regio, sinds die vijftien jaar geleden zijn terminal aan het Bassin du Commerce in Straatsburg in gebruik nam. Volgens de havenbeheerder is de containeroverslag sindsdien verdrievoudigd tot 420.000 teu vorig jaar. Daarnaast beschikt PAS nog over een terminal aan de Rue de St. Nazaire ten zuiden van de stad.

De nieuwe terminal heeft een capaciteit van 80.000 teu per jaar en maakt deel uit van de bijna vijftig hectare grote logistieke zone R3Flex, die volgens PAS een van de weinige nog beschikbare bedrijfsterreinen direct aan de Rijn is. De terminal beschikt over een nieuwe portaalkraan, die tot 29 containers per uur kan verwerken, en twee reach stackers.

Karlsruhe

Verder zijn er twee opstelsporen van 400 meter, het rangeerterrein ligt op vijf minuten afstand, en kunnen er twee schepen tegelijkertijd worden afgehandeld. Karlsruhe ligt letterlijk om de hoek, dat wil zeggen aan de overkant van de Rijn, en de A35 richting Straatsburg en Mulhouse loopt op een steenworp afstand langs de terminal.

Die wordt nu nog beheerd door Rhine Europe Terminals, onderdeel van PAS. De havenbeheerder wil de exploitatie het komende najaar echter via een concessieovereenkomst uitbesteden, een noviteit voor de Franse havenbeheerder. Tot dusverre is er veertien miljoen euro geïnvesteerd. Daarvan nam PAS bijna de helft voor zijn rekening, ‘Parijs’ en de EU samen bijna 43%. De rest kwam van lokale partijen.