Die planning heeft de Franse premier Edouard Philippe in Lille bekendgemaakt, volgens de krant Les Echos. Het project (de rode lijn op bovenstaande afbeelding) kost naar verwachting 4,5 miljard euro en zou begin volgend jaar aanbesteed moeten worden. Overigens kreeg het Nederlandse ingenieursbureau Royal HaskoningDHV samen met het Franse Setec drie jaar geleden al opdracht voor het projectmanagement gedurende een periode van twaalf jaar.

Financiering

De uitvoering van het project leek lange tijd onzeker, maar gezien Philippes concrete toezegging lijken de Fransen nu toch echt door te zetten. Nog dit jaar zou er een projectvennootschap voor de aanbesteding en de financiering moeten worden opgericht. Die zal nog ruim anderhalf miljard euro bij elkaar moeten sprokkelen. Parijs draagt een miljard bij aan de bouw en de EU heeft 1,8 miljard toegezegd.

Het kanaal wordt 107 kilometer en komt te liggen tussen Compiègne en het Kanaal Duinkerke-Schelde. Het wordt een klasse Vb-kanaal, geschikt voor duwvaart met twee bakken. Het moet 54 meter breed worden en diepgang van 4,5 meter krijgen. Het werk omvat behalve het kanaal zelf onder meer de aanleg van zes sluizen, een aquaduct van 1,3 kilometer en vier grote logistieke zones.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement