Gemiddeld werd dus over een langere afstand vervoerd. Zo nam de aanvoer van goederen uit de Nederlandse en Belgische zeehavens met 4% tot 43,7 miljoen ton.

Het binnenlands vervoer in Duitsland groeide 1,9% toto 21,8 miljoen ton. De Duitse export per binnenschip steeg 2% naar 19,7 miljoen ton. Het doorgaand vervoer met bijvoorbeeld bestemming Basel of de Donaulanden daalde daarentegen met 2,9% tot 8,3 miljoen ton.

Nederlandse binnenschepen vervoerden naar, uit of door Duitsland in de eerste vijf maanden 3,1% meer lading. Duitse binnenschepen moesten het doen met 1,1% groei. Het containervervoer nam een fractie toe (0,2%) tot 931.000 teu.

Een sterke groei van 12,4% was er in het kolenvervoer. Het ging om 16,2 miljoen ton. Het vervoer van minerale olieproducten nam 10,8% toe tot 16,5 miljoen ton. Er was echter een daling van 7,3% in het vervoer van ertsen en bouwstoffen, op een totaal van 21 miljoen ton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement