Deze bijzondere constructie is een van de oorzaken van het uitstel van de bouw van de terminal, die volgens de oorspronkelijke planning al twee jaar open had moeten zijn. Vaarwegbeheerder Rijkswaterstaat eiste dat de kade werd ‘ingekast’ (een stukje landinwaarts inspringend – red.), omdat er officieel geen schepen behandeld mogen worden direct aan De Noord, waar de terminal aan komt te liggen.
Een tweede tegenvaller was de slappe bodem van de locatie waarop de terminal was geprojecteerd. Het vier hectare grote terrein is de afgelopen anderhalf jaar met een dikke zandlaag belast, waarbij verzakkingen van anderhalve meter zijn opgetreden. Inmiddels is het terrein voldoende gestabiliseerd om met de bouw te kunnen beginnen.
Havenbedrijf Rotterdam verwacht nu dat het haventerrein eind volgend jaar aan terminaloperator BCTN kan worden opgeleverd en dat die begin 2015 met containeroverslag kan beginnen. Het transferium was ooit bedoeld als overslagpunt voor een alternatieve verbinding voor het vrachtvervoer over water tijdens de verbouwing van de ‘havensnelweg’ A15. Die is al een jaar of twee aan de gang en moet in 2015 worden afgerond.
De terminal komt op het bedrijventerrein Nieuwland, aan diezelfde A15, en moet een capaciteit van 200.000 teu per jaar krijgen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Randstad Urgent, de Provincie Zuid-Holland, het Drechtstedenbestuur en het Havenbedrijf sloten in 2009 een convenant over het project.
De laatste zegt nog in gesprek te zijn over de verhuur van zeven hectare aan omliggende gronden en is op zoek naar partijen die de logistiek van het transferium kunnen verstreken. Oorspronkelijk zou de terminal een oppervlakte van 6,5 hectare krijgen, maar omdat de overslagprognoses zijn verlaagd is ook de oppervlakte teruggebracht.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?