Hij verwacht dat het schip woensdag gelicht kan worden. Het bedrijf was maandag bezig de lading van duizend ton zout te lossen en wil dinsdag hijsstroppen onder het schip door leggen. Hebo zet daarbij twee drijvende bokken (de ‘Hebolift 5 en 8’) en een offshoreponton met een 200-tons kraan in.
De Poolse eigenaar wilde het schip eigenlijk zelf laten bergen, maar vaarwegbeheerder Rijkswaterstaat (RWS) heeft het onder de Wrakkenwet geplaatst, waarmee die de regie heeft overgenomen. De dienst wil de voor de binnenvaart belangrijke verbinding tussen Vlaanderen en Zuidwest-Nederland zo snel mogelijk vrij geven. Volgens RWS gebeurt de berging overigens in samenwerking met het Zeeuwse Multraship.

Bonsink weet nog niet wat er na de berging met de ‘Isala’ moet gebeuren, maar gaat er vanuit dat het schip gesloopt wordt omdat de waarde te laag is om de reparatiekosten te dekken. Het tachtig meter lange schip is ruim vijftig jaar oud en valt met een laadvermogen van 1100 ton in een klasse met veel overcapaciteit. Bonsink: ‘Zo’n schip is gewoon niet veel waard. Op het moment dat het naar beneden gaat, weet je eigenlijk al hoe laat het is.’

Rijkswaterstaat had de vaarweg vrijdag overigens al weer grotendeels vrijgegeven, nadat er een strook water van circa veertig meter breed vrij was gemaakt. Alle scheepstypen, met uitzondering van de zogenoemde koppelverbanden, mogen het wrak onder begeleiding passeren.

De ‘Isala’ zonk na een aanvaring met het Zwitserse riviercruiseschip ‘Amelia’. Het Poolse schip had waarschijnlijk te kampen met roeruitval, waardoor het dwars op de vaarweg kwam te liggen en niet meer door de tegemoet komende ‘Amelia’ ontweken kon worden. De twee opvarenden van de ‘Isala’ raakten te water, maar konden gered worden door de ‘Amelia’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement