In een brief aan haar relaties kondigt het Rotterdamse containeroverslagbedrijf onder meer aan dat binnenschepen gedurende de zomermaanden een minimaal aantal containers moeten komen laden en/of lossen. Het bedrijf wil zo voorkomen dat een binnenschip met slechts een paar containertjes kostbare kaderuimte bezet houdt. In de brief wordt overigens geen concrete minimum ‘callsize’ genoemd.

De groep benadrukt dat alle terminals al boven hun normale capaciteit draaien, maar dat wachttijden desondanks kunnen voorkomen. Vorige week liet de stuwadoor in een gezamenlijke verklaring met Havenbedrijf Rotterdam al weten ‘de beschikbare capaciteit optimaal benutten om het serviceniveau op peil te houden’.

Marktpartijen reageerden zuinig op die verklaring omdat de containerbinnenvaart onder de vlag van het samenwerkingsverband LINC in een brandbrief aan minister Schultz al aandacht voor de problemen had gevraagd. Operators tonen zich veel positiever over de nu aangekondigde maartregelen, omdat die veel concreter zijn.

Zo wil ECT opslagcapaciteit zo goed mogelijk benutten door de verblijftijd van containers op de terminals te beperken en door geen ‘empties’ meer in de automatische stacks op te slaan, tenzij die voor een bepaald schip bestemd zijn. Het bedrijf wil verder strak de hand gaan houden aan afgesproken tijdstippen voor het afleveren en oppikken van containers.

Het bedrijf kondigt verder aan dat de informatievoorziening wordt verbeterd en dat de capaciteit van het interterminaltransport en van de landzijdige afhandeling wordt verbeterd.

Woordvoerders wijzen erop dat de piekdrukte niet beperkt is tot de haven van Rotterdam, maar ook geldt voor Antwerpen en Hamburg. Zo kampte Antwerp Gateway vorige week met zware vertragingen. Dat bedrijf probeert nu samen met Belgische wegvervoerders en Antwerpse belangenorganisaties oplossingen uit te werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement