Droogte: veel meer schepen nodig op de Rijn

rijnvaart

Binnenvaartoperator Contargo zet in verband met het lage waterpeil van de Rijn wekelijks tien tot vijftien schepen extra in om alle containers van en naar de zeehaven te kunnen blijven vervoeren.

‘Onze vaste schepen kunnen nog maar de helft van de normale tonnage vervoeren en het aantal containers blijft stabiel, dus er moet gewoon extra capaciteit bij’, zegt Richard Ronteltap, operations manager van Contargo Waterway Logistics. Volgens hem is het voorlopig geen probleem om extra capaciteit in te huren.

Laagwatertoeslag

Om de extra kosten te dekken, brengt Contargo een laagwatertoeslag in rekening, die is gebaseerd op de zogenoemde Pegelstand Kaub, waar zich een ondiepte in de Rijn bevindt. Die staat op dit moment op 107 centimeter, waarbij een toeslag geldt van 45 euro voor een twintigvoeter en 60 euro voor een veertigvoeter.

Vanaf 95 centimeter worden die bedragen 75 en 100 euro. De Duitse vaarwegbeheerder WSV verwacht dat de peilstand komend weekend beneden de honderd centimeter komt. Bij die Pegelstand bedraagt de werkelijke maximale diepgang ongeveer 1,80 meter.

Volgens Ronteltap worden pas bij een maximale diepgang van rond de 1,40 meter (Pegelstand 60 centimeter dus) schepen uit de vaart genomen, omdat sommige dan niet meer voorbij de ondiepte kunnen komen. Voorlopig lijkt het er niet op dat het zover komt, omdat er in de achterland meer water is gevallen dan tijdens de extreem lange periode van droogte in Nederland. Bovendien kan de situatie volgens Ronteltap snel veranderen: ‘Twee fikse buien en we zitten zo weer op de 1,20 meter bij Kaub’.

Extra treinen

Trimodaal vervoerder Contargo houdt de mogelijkheid om extra treinen in te zetten vooralsnog achter de hand. ‘We houden de vinger aan de pols, maar zo ver is het nog niet. Vergeet niet dat je zo’n trein wel ergens vandaan moet halen en dat spoorvervoer punt-puntvervoer is, waarvoor je ook aan- en afvoer moet organiseren.’

Door de langdurige droogte en hoge temperaturen zijn de waterstanden van een aantal grote rivieren in Nederland tot onder de minimumgrens gedaald. De Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) heeft voor de Rijn en zijn zijtakken zoals de Waal bij Nijmegen code geel afgegeven. Die verwacht dat de Rijnafvoer de komende twee weken verder zal dalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Droogte: veel meer schepen nodig op de Rijn | NT

Droogte: veel meer schepen nodig op de Rijn

rijnvaart

Binnenvaartoperator Contargo zet in verband met het lage waterpeil van de Rijn wekelijks tien tot vijftien schepen extra in om alle containers van en naar de zeehaven te kunnen blijven vervoeren.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen