Containervaart Rijn dreigt droog te vallen

droogte

De containervaart op de Rijn komt steeds verder in de knel. Duizenden containers kunnen mogelijk niet meer tussen de zeehavens in de Benelux en het achterland vervoerd worden. Dit als gevolg van de extreem lage waterstand op de Rijn.

Volgens het informatiesysteem voor de Duitse vaarwegen Elwis komt de waterstand bij Kaub aan de midden-Rijn donderdag op ongeveer 55 centimeter, waarbij de effectieve vaardiepte ongeveer 1,40 meter is. Bij dat niveau komt naar schatting de helft van alle containerschepen niet meer voorbij Kaub (foto). De verwachting van Elwis geeft aan dat de zogenoemde Pegelstand na donderdag verder daalt tot onder de vijftig centimeter.

Waterpeil

Volgens operationeel manager Richard Ronteltap van Contargo kan de bijna veertig schepen tellende vloot op dit moment nog maar een derde tot een kwart van het normale aantal containers vervoeren. ‘Maar als het waterpeil verder daalt, komen veel schepen gewoon niet meer voorbij Kaub’, zegt hij.

Hij bereidt zich voor op een langdurige periode van extreem laag water: ‘In het achterland wordt nauwelijks neerslag verwacht. Wat er valt, is voor de flora. Want dat wordt meteen in de natuur opgenomen.’

Volgens hem is het ‘uitgesloten’ dat spoor- en wegvervoer voldoende vervangende capaciteit kunnen bieden. ‘Wij doen misschien wel 50.000 containers per maand. Ik zie niet in waar zoveel vrachtwagens of honderden extra treinen ineens vandaan zouden moeten komen. Ik vrees daarom dat duizenden containers moeten blijven staan als de Rijn niet gaat stijgen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

eigen schuld te lang gewacht

Geplaatst door: Roland op

Daar ga je dan met je zo gewenste modalshift. (Die sowieso niet gaat gebeuren voor veel goederen, maar dat terzijde) Wie riep er een tijdje geleden ook alweer dat het water een prima alternatief was voor de weg? Het is niet of de weg of rail of water. Het moet zijn weg, water én rail. Maar wel ieder doen waar het goed in is. De milieujongen en meisjes hebben vaak een onwerkelijk wereldbeeld en denken dat 1 richting de juiste is. Helaas is de werkelijkheid anders.

Geplaatst door: MJP Paardekooper op

Schippers hoor ik niet klagen…………………

Geplaatst door: Robert Philipsen op

gelukkig stijgt het water weer!

Geplaatst door: H van der Arend op
Containervaart Rijn dreigt droog te vallen | NT

Containervaart Rijn dreigt droog te vallen

droogte

De containervaart op de Rijn komt steeds verder in de knel. Duizenden containers kunnen mogelijk niet meer tussen de zeehavens in de Benelux en het achterland vervoerd worden. Dit als gevolg van de extreem lage waterstand op de Rijn.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

eigen schuld te lang gewacht

Geplaatst door: Roland op

Daar ga je dan met je zo gewenste modalshift. (Die sowieso niet gaat gebeuren voor veel goederen, maar dat terzijde) Wie riep er een tijdje geleden ook alweer dat het water een prima alternatief was voor de weg? Het is niet of de weg of rail of water. Het moet zijn weg, water én rail. Maar wel ieder doen waar het goed in is. De milieujongen en meisjes hebben vaak een onwerkelijk wereldbeeld en denken dat 1 richting de juiste is. Helaas is de werkelijkheid anders.

Geplaatst door: MJP Paardekooper op

Schippers hoor ik niet klagen…………………

Geplaatst door: Robert Philipsen op

gelukkig stijgt het water weer!

Geplaatst door: H van der Arend op