Managing director Petric Dubbelman zegt dat de vraag naar het vervoer van koel- en vriescontainers via de binnenvaart steeds groter wordt. ‘Dat geldt zeker ook voor de markt waarop wij actief zijn, het vervoer tussen de zeehavens en de boven-Rijn vanaf Mainz tot en met Basel’, zegt hij. Dubbelman heeft inmiddels alle veertien eenheden laten voorzien van reefercapaciteit, die is gekoppeld aan een volgsysteem waarmee de temperatuur van de reefers continu gemonitord wordt.
260 teu
De ‘Camaro VII’, die die naam overigens ontleent aan de Chevrolet Camaro, is 135 meter lang, 11,40 meter breed en heeft een capaciteit van 260 teu. De romp van het schip is afkomstig uit China en het is afgebouwd door Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht. Het wordt ingezet op het traject Rotterdam/Antwerpen – Basel/Birsfelden. Het schip is van extra generatoren voorzien om voldoende stoom voor de reeferaansluitingen te kunnen leveren.
Dubbelman is met het vervoer van ongeveer een miljoen ton lading per jaar een van de grote spelers in het containervervoer via de Rijn. Het familiebedrijf richt zich vooral op koppelverbanden, waarbij een gemotoriseerd schip en een bijbehorende bak tot een geheel worden gecombineerd. In sommige gevallen worden twee van die koppelverbanden weer gekoppeld, waarmee combinaties ontstaan met een capaciteit van rond de duizend teu.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?