Het project Watertruck+ kadert in de Vlaamse ambitie om meer vervoer over het water te doen plaatsvinden. Circa 80% van de Vlaamse bedrijven bevindt zich op minder dan 10 kilometer van een waterweg.

Om deze beweging in gang te zetten, ontwikkelden de ondernemingsgroepen De Cloedt en André Celis samen met de Antwerp Management School en waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg een reeks flexibele duwbakken, die in staat zijn om zowel bulk als pallets en containers te transporteren over kleine waterwegen.

Koppelbare duwbakken

Deze koppelbare duwbakken moeten de logistieke verbinding verzekeren tussen de kleinere waterwegen en het Europese TEN-T netwerk. Het project moet dit jaar 2021 al goed zijn voor een modal shift van 120.000 ton goederen. Watertruck+ doorliep verschillende fasen, van research in 2014 tot de uitrol in 2021.

Het gaat om duwbakken uit de klassen CNT 1 en 2, met een maximale belasting van 899 tot of 24 teu. Sommige duwbakken drijven zichzelf aan, andere zijn niet gemotoriseerd en worden voortgeduwd door een duwboot.

Het voordeel van zelfstandig varen is dat de Watertruck+ bakken meer lading kunnen meenemen op de kleinste waterwegen en op eigen kracht naar de grotere waterwegen kunnen varen. Vanaf daar kunnen meerdere bakken aan elkaar gekoppeld worden en verder varen met een duwboot.

‘Dit systeem met duwbakken en duwboten zorgt voor een kortere doorlooptijd’, zegt Nick Celis, zaakvoerder van de groep André Celis. ‘We koppelen een volle duwbak af, hangen een lege duwbak aan de duwboot en kunnen meteen verder varen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement