De modal shift zou zorgen voor 1600 minder vrachtwagenritten en 47% minder CO2-uitstoot. De modal shift betekent in de praktijk dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct bij de binnenvaartterminal in Genk, waardoor de rit met lege container vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers vertrekken vervolgens vanuit de haven van Genk met de barge naar de deepsea-terminal in de Antwerpse haven.
Scania start deze week met de zendingen naar Brazilië via rederij MSC (400 containers per jaar). Daarna worden de andere bestemmingen stap voor stap onderzocht en waar mogelijk overgezet. Het totale potentieel voor de binnenvaart bedraagt ongeveer 800 containers per jaar, zo bericht Scania.
Transportoplossingen
Scania is tijdens deze proef begeleid door een onafhankelijk adviespunt dat verladers en logistieke dienstverleners helpt bij het zoeken naar alternatieve, duurzamere transportoplossingen.
Scania Parts Logistics staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Het distributiecentrum in Oudsbergen is naar eigen zeggen het logistieke hart van de hele Scania Group. Het bedrijf heeft 1000 werknemers in dienst en verstuurt dagelijks gemiddeld 30.000 orderlijnen naar Scania Business Units en dealers werelwijd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?