Het containerschip, 110 meter lang en 11,45 meter breed, wordt aangepast op de scheepswerf van Holland Shipyards Group in Hardinxveld. Naar verwachting zal het schip in december compleet op waterstof varen. Voor de ‘Maas’ werd eerder al een time-chartercontract afgesloten met terminaloperator BCTN voor het onderhouden van een lijndienst tussen Rotterdam en de BCTN-terminals in België. De terminaloperator wil vooroplopen met schoon en duurzaam vervoer. De uitstoot van broeikasgassen wordt met dit schip jaarlijks verminderd met 2000 ton CO2.

Modulair aandrijfsysteem

De hoofd- en generatormotoren in de ‘Maas’ worden vervangen door een nieuw modulair aandrijfsysteem dat bestaat uit elektromotoren, waterstoftanks, een PEM-brandstofcelsysteem (nodig voor de omzetting van waterstof in elektriciteit) en een batterijpakket.

Het waterstof- en brandstofcelsysteem worden geïnstalleerd in het laadruim, waarbij de waterstoftanks boven het brandstofcelsysteem worden geplaatst in twee containers. Het brandstofcelsysteem heeft een vermogen van 825 kWh en het lithium-ion batterijpakket van 504 kWh. Volgens Fokke van der Veen, director operations bij Future Proof Shipping, is het systeem ‘triple redundant’, wat wil zeggen dat het drievoudig is uitgevoerd om bedrijfszekerheid te garanderen.

‘We hebben in dat opzicht goed gekeken naar machinerie in de olie- en gasindustrie.’ De keuze voor plaatsing in het laadruim hangt samen met gebrek aan regelgeving voor deze revolutionaire techniek. Bestaande regelgeving staat de plaatsing van brandstofcellen in de machinekamer niet toe. ‘De voortstuwingskamer gebruiken we nu voor de forse elektromotor, de schakelkasten en het batterijpakket.’

Kosten

De ‘Maas’ gaat varen op groene waterstof. Over de kosten doet Van der Veen geen uitspraken. ‘We hebben er goed over nagedacht. Maar je kunt er niet één bedrag op plakken. Je zult dat toch meer holistisch moeten bekijken.’ Aan de ontwikkeling van het systeem werd al enkele jaren gewerkt in het consortium Felmar (First ELement MARine), waarin Nedstack, Marin, Damen Shipyards, Future Proof Shipping, Marine Service Noord en Holland Ship Electric participeren. Volgens Van der Veen verkeert de aanschaf van de installatie nu in de aanbestedingsfase en staat nog niet vast wie de installatie gaat leveren. ‘Er zijn meerdere aanbieders.’

De komende vijf jaar wil Future Proof Shipping nog tien andere binnenvaart- en shortsea-schepen ombouwen voor vervoer zonder uitstoot. Richard Klatten, ceo van Future Proof Shipping, is blij met de samenwerking. ‘Wij zijn enthousiast om met Holland Shipyards samen te werken aan de aanpassing van de ‘Maas’ zodat deze volledig op waterstof kan varen. Dit toekomstbestendige schip wordt echt een zero-emissieschip en zal de weg banen voor een groene en duurzame binnenvaartsector.’

Volgens directeur Leendert Hoogendoorn van Holland Shipyards Group is het logisch dat de scheepvaartsector afstevent op waterstof en andere duurzame voorstuwingsmethoden. ‘De ombouw van een schip naar een waterstofaandrijving past perfect binnen onze ambitie om te werken aan een groenere en duurzamere scheepvaart. Holland Shipyards Group vertrouwt erop met Future Proof Shipping de stap voorwaarts te maken in complexere energiesystemen en deelt daarmee dezelfde groene ambitie.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding