Nextlogic: nu laatste pilot voor daadwerkelijke livegang

Planning binnenvaart

Nog een pilot en een proefperiode, daarna gaat Nextlogic eindelijk definitief live. Hoewel er in de afgelopen tien jaar al vele pilots zijn gedraaid, is dit nu de laatste planning. Een definitieve datum voor de livegang durven de ontwikkelaars echter nog niet te geven. Manager Nextlogic Wouter Groen en Remmert Braat, product owner achterland Portbase, vertellen over de stand van zaken.

Nextlogic, een dochterbedrijf van Havenbedrijf Rotterdam, is al een tijdje bezig om het systeem voor integrale planning voor de binnenvaart te ontwikkelen. Het idee werd gelanceerd in 2012. Na inventarisatie in 2013 door het havenbedrijf bij barge operators, terminals en empty depots werd volgens Groen al duidelijk dat hier behoefte aan is. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder. ‘Er was tijd nodig om concurrenten met elkaar te laten samenwerken, dat is lastig.’

Tel daar nog een paar jaar it-ontwikkeling bij op en het jaar 2018 is zo bereikt. In dat jaar werd het systeem getest door de eerste partijen zoals barge operator Van Berkel. In 2019 startte Nextlogic de samenwerking met Portbase. Dat bedrijf beschikte al over operationele informatie die nodig is voor de integrale planning.

Live

Vorig jaar is Nextlogic gestart met het zogenaamde schaduwdraaien. Het systeem ontving daarbij de informatie van de betrokken partijen, maakte een integraal plan en koppelde dat terug aan de partijen. Maar dat hoefde nog niet opgevolgd te worden. Uit deze pilot, die zes weken lang duurde, bleek dat het systeem langdurig een integrale planning kan draaien.

Vervolgens heeft Portbase in het eerste kwartaal van 2020 MCA Barge uitgerold. Door de module in Portbase is er ‘nog eerder zicht op het aantal containers dat een barge laadt en lost’. Hierdoor is in een vroeger stadium bekend hoeveel ruimte er nodig is op de kade, waardoor er volgens Groen een betere planning gemaakt kan worden.

‘Inmiddels zijn er 29 bedrijven die deelnemen, waaronder de overgrote meerderheid van de barge operators, alle terminals op de Maasvlakte en de depots UWT en Kramer.’ Volgens Groen is dit aantal representatief om voldoende bewijskracht te leveren dat het systeem straks ook ‘in het echt’ werkt.

Het is nog niet bekend wanneer Nextlogic definitief live gaat. Groen zegt hier geen datum aan vast te kunnen plakken. De reden hiervoor is volgens hem de complexiteit van het werken met zoveel partijen in combinatie met ‘de techniek die volledig moet aansluiten op de logistieke processen’.

Tekst gaat verder onder de foto

Wouter Groen Nextlogic
Wouter Groen

Pilot

Groen bereidt nu een nieuwe pilot voor die ‘hopelijk voor de zomer start, afhankelijk van de techniek’. De deelnemende bedrijven gaan twee weken werken met de integrale planning. Dat betekent dat het planningsproces die periode in handen is van Nextlogic. ‘Het systeem moet stabiel draaien en er wordt gecheckt of de instructie voor alle partijen duidelijk is.’ Nextlogic heeft e-learnings opgesteld voor bedrijven om de gebruiker voor te bereiden op de nieuwe manier van werken.

Volgens Groen gaat een grote community aan de slag met Nextlogic: planners bij barge operators en terminals en de schippers. Maar met een klein gedeelte stemt Nextlogic regelmatig af. Vandaar de e-learnings. Deze zijn halverwege vorig jaar uitgerold.

De pilot is volgens Braat een spannend moment, omdat de partijen een switch maken van handmatig naar integraal plannen. ‘Alle betrokken partijen moeten zich houden aan de nieuwe werkwijze.’

Tekst gaat verder onder de foto

Remmert Braat Portbase
Remmert Braat

Cultuuromslag

De grootste uitdaging voor Nextlogic is volgens Groen de omslag in cultuur. ‘Het systeem maakt straks de keuzes. Het is wennen voor veel bedrijven en vooral individuen om de controle uit handen te geven.’ Braat zegt dat de ongeschreven regels die soms tijdens het testen boven komen drijven voor verrassingen zorgen. ‘Als je integraal gaat plannen, moet je weten hoeveel containers er op een barge staan.’

Dat is volgens Braat een veranderend spel, want ‘zeker bij kortere reizen kan tot op het laatste moment geschoven worden met de aantallen’. Maar er is een bepaald moment waarop het aantal bevroren wordt, anders kan er volgens Braat niet gepland worden. Over het moment van ‘bevriezing’ zijn nu afspraken gemaakt. Dit leverde in de praktijk nog wel wat discussie op, omdat de ene barge operator gewend is om acht uur van tevoren voor ‘bevriezing’ te kiezen en de andere twee uur van tevoren.

Braat: ‘Maar als je met elkaar wil automatiseren en standaardiseren om een flinke kostenbesparing te realiseren, moet er hier en daar wel wat ingeleverd worden op individuele flexibiliteit.’

Zodra de pilot geslaagd is, volgt er een kosteloze proefperiode voor de partijen. Groen denkt dat de partijen in deze periode de interne processen kunnen aanpassen. Maar ook dat de werknemers kunnen wennen aan de nieuwe werkwijze. ‘Als de bedrijven het een waardeloze planning vinden, moeten we dat aanpassen.’ Wanneer die proefperiode eindigt is, is Nextlogic definitief live, want dan is het volgens Groen ‘al het echte werk’ en wordt Nextlogic daadwerkelijk in de haven gebruikt.

Nextlogic

Nextlogic moet ervoor zorgen dat de planning van de barge operators, terminals en empty depots volledig op elkaar wordt afgestemd. Het systeem krijgt van de terminals en de empty depots de kadecapaciteit die zij beschikbaar stellen voor containerbinnenvaart. De barge operators sturen hun gewenste rotaties toe. Al die aanvragen worden gecombineerd, waarna er een optimale integrale planning uitrolt. De barge operator krijgt door hoe laat hij bij welke terminal terecht kan en de terminals en depots krijgen direct een volledige kadeplanning. Ook wordt rekening gehouden met de actuele containerstatus-informatie. De planning wordt 24/7 aangepast aan de actuele situatie. Containers die niet in orde zijn, komen dus nooit op een laadlijst terecht.

Lees ook: ‘Rotatie binnenvaart kan tot 35% korter in de Rotterdamse haven’

Nextlogic: nu laatste pilot voor daadwerkelijke livegang | NT

Nextlogic: nu laatste pilot voor daadwerkelijke livegang

Planning binnenvaart

Nog een pilot en een proefperiode, daarna gaat Nextlogic eindelijk definitief live. Hoewel er in de afgelopen tien jaar al vele pilots zijn gedraaid, is dit nu de laatste planning. Een definitieve datum voor de livegang durven de ontwikkelaars echter nog niet te geven. Manager Nextlogic Wouter Groen en Remmert Braat, product owner achterland Portbase, vertellen over de stand van zaken.

Nextlogic, een dochterbedrijf van Havenbedrijf Rotterdam, is al een tijdje bezig om het systeem voor integrale planning voor de binnenvaart te ontwikkelen. Het idee werd gelanceerd in 2012. Na inventarisatie in 2013 door het havenbedrijf bij barge operators, terminals en empty depots werd volgens Groen al duidelijk dat hier behoefte aan is. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder. ‘Er was tijd nodig om concurrenten met elkaar te laten samenwerken, dat is lastig.’

Tel daar nog een paar jaar it-ontwikkeling bij op en het jaar 2018 is zo bereikt. In dat jaar werd het systeem getest door de eerste partijen zoals barge operator Van Berkel. In 2019 startte Nextlogic de samenwerking met Portbase. Dat bedrijf beschikte al over operationele informatie die nodig is voor de integrale planning.

Live

Vorig jaar is Nextlogic gestart met het zogenaamde schaduwdraaien. Het systeem ontving daarbij de informatie van de betrokken partijen, maakte een integraal plan en koppelde dat terug aan de partijen. Maar dat hoefde nog niet opgevolgd te worden. Uit deze pilot, die zes weken lang duurde, bleek dat het systeem langdurig een integrale planning kan draaien.

Vervolgens heeft Portbase in het eerste kwartaal van 2020 MCA Barge uitgerold. Door de module in Portbase is er ‘nog eerder zicht op het aantal containers dat een barge laadt en lost’. Hierdoor is in een vroeger stadium bekend hoeveel ruimte er nodig is op de kade, waardoor er volgens Groen een betere planning gemaakt kan worden.

‘Inmiddels zijn er 29 bedrijven die deelnemen, waaronder de overgrote meerderheid van de barge operators, alle terminals op de Maasvlakte en de depots UWT en Kramer.’ Volgens Groen is dit aantal representatief om voldoende bewijskracht te leveren dat het systeem straks ook ‘in het echt’ werkt.

Het is nog niet bekend wanneer Nextlogic definitief live gaat. Groen zegt hier geen datum aan vast te kunnen plakken. De reden hiervoor is volgens hem de complexiteit van het werken met zoveel partijen in combinatie met ‘de techniek die volledig moet aansluiten op de logistieke processen’.

Tekst gaat verder onder de foto

Wouter Groen Nextlogic
Wouter Groen

Pilot

Groen bereidt nu een nieuwe pilot voor die ‘hopelijk voor de zomer start, afhankelijk van de techniek’. De deelnemende bedrijven gaan twee weken werken met de integrale planning. Dat betekent dat het planningsproces die periode in handen is van Nextlogic. ‘Het systeem moet stabiel draaien en er wordt gecheckt of de instructie voor alle partijen duidelijk is.’ Nextlogic heeft e-learnings opgesteld voor bedrijven om de gebruiker voor te bereiden op de nieuwe manier van werken.

Volgens Groen gaat een grote community aan de slag met Nextlogic: planners bij barge operators en terminals en de schippers. Maar met een klein gedeelte stemt Nextlogic regelmatig af. Vandaar de e-learnings. Deze zijn halverwege vorig jaar uitgerold.

De pilot is volgens Braat een spannend moment, omdat de partijen een switch maken van handmatig naar integraal plannen. ‘Alle betrokken partijen moeten zich houden aan de nieuwe werkwijze.’

Tekst gaat verder onder de foto

Remmert Braat Portbase
Remmert Braat

Cultuuromslag

De grootste uitdaging voor Nextlogic is volgens Groen de omslag in cultuur. ‘Het systeem maakt straks de keuzes. Het is wennen voor veel bedrijven en vooral individuen om de controle uit handen te geven.’ Braat zegt dat de ongeschreven regels die soms tijdens het testen boven komen drijven voor verrassingen zorgen. ‘Als je integraal gaat plannen, moet je weten hoeveel containers er op een barge staan.’

Dat is volgens Braat een veranderend spel, want ‘zeker bij kortere reizen kan tot op het laatste moment geschoven worden met de aantallen’. Maar er is een bepaald moment waarop het aantal bevroren wordt, anders kan er volgens Braat niet gepland worden. Over het moment van ‘bevriezing’ zijn nu afspraken gemaakt. Dit leverde in de praktijk nog wel wat discussie op, omdat de ene barge operator gewend is om acht uur van tevoren voor ‘bevriezing’ te kiezen en de andere twee uur van tevoren.

Braat: ‘Maar als je met elkaar wil automatiseren en standaardiseren om een flinke kostenbesparing te realiseren, moet er hier en daar wel wat ingeleverd worden op individuele flexibiliteit.’

Zodra de pilot geslaagd is, volgt er een kosteloze proefperiode voor de partijen. Groen denkt dat de partijen in deze periode de interne processen kunnen aanpassen. Maar ook dat de werknemers kunnen wennen aan de nieuwe werkwijze. ‘Als de bedrijven het een waardeloze planning vinden, moeten we dat aanpassen.’ Wanneer die proefperiode eindigt is, is Nextlogic definitief live, want dan is het volgens Groen ‘al het echte werk’ en wordt Nextlogic daadwerkelijk in de haven gebruikt.

Nextlogic

Nextlogic moet ervoor zorgen dat de planning van de barge operators, terminals en empty depots volledig op elkaar wordt afgestemd. Het systeem krijgt van de terminals en de empty depots de kadecapaciteit die zij beschikbaar stellen voor containerbinnenvaart. De barge operators sturen hun gewenste rotaties toe. Al die aanvragen worden gecombineerd, waarna er een optimale integrale planning uitrolt. De barge operator krijgt door hoe laat hij bij welke terminal terecht kan en de terminals en depots krijgen direct een volledige kadeplanning. Ook wordt rekening gehouden met de actuele containerstatus-informatie. De planning wordt 24/7 aangepast aan de actuele situatie. Containers die niet in orde zijn, komen dus nooit op een laadlijst terecht.

Lees ook: ‘Rotatie binnenvaart kan tot 35% korter in de Rotterdamse haven’