De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritiem-technologische sector bedroeg 30.797 fte. Dat is 1,9% lager dan in 2019 (31.392 fte). De totale werkgelegenheid was onderverdeeld in 11.810 fte werkzaam bij de scheepswerven (inclusief ingeleende krachten) en 18.987 FTE werkzaam bij maritieme toeleveranciers, aldus de brancheorganisatie.

Laagste stand orderboek

De totale orderintake is in 2020 met 283 miljoen euro 19% lager dan het jaar ervoor. Het grootste deel van de terugval is te verklaren door weinig nieuwe orders voor grote complexe schepen. De orderintake van shortseaschepen is in 2020 redelijk vergelijkbaar met het jaar ervoor. Het aantal opleveringen in de zeescheepsnieuwbouw is in 2020 gedaald van 43 naar 28 schepen ten opzichte van het jaar ervoor, waardoor het orderboek is gestegen.

De totale opgeleverde geschatte waarde in 2020 in deze categorie is 825 miljoen euro, bijna het dubbele ten opzichte van 2019. De negatieve balans tussen de orderintake en het aantal opleveringen zorgde wederom voor een daling van het orderboek. Tegen het einde van 2020 was het orderboek gedaald naar 68 schepen met een totale waarde van 1.220 miljoen euro, de laagste stand sinds zeker 15 jaar, zo laat de brancheorganisatie weten.

Zeescheepsreparatie

De totale omzet van de Nederlandse onderhouds- en reparatiewerven bedroeg vorig jaar 332 miljoen euro (2019: 429 miljoen euro). De werkgelegenheid in de sector is ook gedaald: van 1.419 personen in 2020 naar 1.655 personen in 2019. Daarmee is volgens NMT een einde gekomen aan het voorzichtig herstel binnen de sector van de afgelopen paar jaar en heeft de dalende trend in werkgelegenheid zich doorgezet.

De Nederlandse onderhouds- en reparatiewerven hebben in 2020 gezamenlijk meer dan 1000 schepen in hun dokken of aan de kade gehad. Voor het merendeel normaal onderhoud, op afstand gevolgd door schadeherstel. Er zijn slechts enkele ombouwprojecten gedaan die goed zijn voor bijna 20% van de totale omzet in dit segment.

Export

De totale omzet van Nederlandse maritieme toeleveranciers daalde in 2020 met 9,4% naar 3,5 miljard euro, tegen 3,8 miljard euro in 2019. Uit schattingen blijkt dat ongeveer 55% van de omzet werd gegenereerd door export. Als gevolg van de coronapandemie werden bouwprojecten vertraagd of uitgesteld en er kwamen weinig nieuwe orders binnen. De lage olieprijzen en de crisis in de offshore sector deed de toeleveranciers ook niet veel goeds, aldus de brancheorganisatie.

De trend van verduurzaming en digitalisering zette volgens de brancheorganisatie door in 2020. Toeleveranciers leggen zich vaker toe op het digitaal monitoren van de equipment en het onderhoud ervan. Daarnaast zit het ondersteunen van werk via remote assistance technologie mede door de coronapandemie in de lift.

Elektrisch varen

In 2020 ontvingen de werven in het segment ‘binnenvaart, visserij & kleine zeegaande schepen’ bouwopdrachten voor 176 schepen (2019: 238). Er werden 159 schepen opgeleverd (2019: 182). Het orderboek daarentegen is nog redelijk stabiel gebleven met 196 schepen (2019: 198), maar de vooruitzichten zijn duidelijk minder positief.

Er zijn 61 ladingvervoerende schepen opgeleverd (2019: 58) en het aantal gecontracteerde schepen is gestegen van 76 stuks in 2019 naar 98 in 2020. Bij de veerponten en -boten zijn opdrachtgevers bezig met vernieuwing van hun vloot, met maar liefst 19 nieuwe schepen besteld in 2020. Het merendeel daarvan zal volgens NMT elektrisch gaan varen.

De orderintake van binnenvaart-passagiersschepen is dramatisch gedaald van 19 schepen in 2019 naar slechts 1 schip in 2020. Het aantal opgeleverde schepen is uitgekomen op 12 stuks, iets hoger dan de 11 schepen in 2019 maar lager dan verwacht omdat projecten zijn vertraagd en opleveringen zijn uitgesteld. De orderintake in de visserij is meer dan gehalveerd van 13 stuks in 2019 naar 6 nieuwe orders in 2020. Het aantal opgeleverde vissersschepen is ook gedaald van 13 stuks in 2019 naar 9 opleveringen in 2020.

Superjachtbouw

De orderintake in 2020 is met een waarde van 2,15 miljard euro ongeveer verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Het orderboek per eind 2020 is flink gegroeid naar een waarde van 5,38 miljard euro. Naast de cijfers van verkochte jachten zijn er 13 jachten met een totale waarde van over de 500 miljoen euro op speculatie in aanbouw. Deze projecten worden pas zichtbaar in de cijfers zodra ze verkocht zijn.

In 2020 zijn er zes jachten verkocht die afgerond 80 meter zijn of groter. De toename van het aantal refits en initiatieven om de vloot te verduurzamen heeft zich volgens NMT in 2020 doorgezet.

De superjachtbouw is een lichtpuntje in de maritieme maakindustrie. Maar er zijn nog veel drempels te nemen volgens de brancheorganisatie. Zo staan innovatiebudgetten bij maritieme bedrijven noodgedwongen onder druk, is er een ongelijk Europees én mondiaal speelveld en kampt de sector met een tekort aan technische vakmensen. Dat maakt het volgens de brancheorganisatie niet gemakkelijk om de beoogde verduurzamingsopgave aan te gaan en bijvoorbeeld ook de benodigde digitaliseringsslag te maken.

Voorzitter van Netherlands Maritime Technology Bas Ort gaat woensdag en donderdag in gesprek met onder andere Thecla Bodewes en Pieter van Oord. Een van de onderwerpen die tijdens het Maritime Platform wordt besproken is hoe de Nederlandse maritieme maakindustrie versterkt kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding