Het gaat om de 135 meter lange ‘Antonie’ van 3700 ton, die zout voor Nouryon van Delfzijl naar de Botlek gaat vervoeren. Aan de totstandkoming van het schip is jarenlang gewerkt in het kader van het Weva-project, wat staat voor waterstof-elektrisch vrachtschip ‘Antonie’. Het beslissende zetje kwam van het ministerie van IenW, dat vier miljoen euro subsidie voor het project vrijmaakte.

Volgens Damen wordt voor de aandrijving gebruik gemaakt van ‘revolutionaire brandstofcel-technologie’. Het voordeel van een brandstofcel is dat die chemische energie direct in elektrische energie kan omzet, waardoor er weinig energieverlies is. Eerder werd al bekend dat een fors accupakket nodig is om het schip voldoende vermogen te geven.

De ‘Antonie’ wordt het eerste nieuwe binnenschip met waterstofaandrijving. Binnen de binnenvaartcoöperatie NPRC, waarbij Lenten Scheepvaart ook is aangesloten, loopt ook een project om schepen op waterstof voor de Rijnvaart te ontwikkelen. Ook daarbij gaat het om het vervoer van zout, in dit geval van Hengelo naar fabrieken langs de Rijn van de Duitse chemieproducent Covestro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding