De besturing op het grootste deel van het Albertkanaal vindt plaats vanuit een controlecentrum in Antwerpen. Dat er in Wallonië een kapitein aan boord moet komen heeft niets te maken met technologie. Het is de Waalse wetgeving die nog niet is aangepast aan de technologische mogelijkheden. Voorlopig is de kapitein ook al in Vlaanderen aan boord, maar hij komt pas in Lanaye in actie.

Containers

Het huidige project is het resultaat van de samenwerking tussen Tercofin, onderdeel van Novandi, en Seafar. Met zijn vijf schepen en twee duwbakken vervoert Tercofin al langer containers tussen Antwerpen en de DPW Luik Container Terminal in Luik Trilogiport en Renory. In 2020 behandelde het bedrijf meer dan 115.000 TEU. Het Antwerpse Seafar ontwikkelde de technologie om schepen vanop afstand te besturen.

‘We willen Luik positioneren als een multimodaal 4.0-platform op internationale schaal’, zegt Vincent Brassinne, gedelegeerd bestuurder van Novandi. ‘De aanpassing van onze schepen is een eerste stap in die evolutie. Navigatie met afstandsbediening stelt ons in staat tegemoet te komen aan een reële verwachting van de binnenvaartsector.’

‘Wij beseffen dat steeds meer kapiteins een leven aan land willen leiden, terwijl vroeger het hele gezin het hele jaar door aan boord was. Dankzij navigatie op afstand kan het plaatselijke personeel nu 8 uur in het controlecentrum komen werken en na hun werkdag de leiding overdragen aan een andere kapitein. Wij hopen bij de jongeren een hernieuwde belangstelling op te wekken voor dit knelpuntberoep.’

© SeaFar Centre de commandes SeaFar Anvers
De kapitein bestuurt het schip vanuit de controlekamer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding