Het schip krijgt een ontheffing van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR), waardoor het gebruik van waterstof als brandstof voor het schip wordt toegestaan.

Het is Europees vastgelegd dat schepen die niet op olie varen een verbod hebben om te varen. Dat betekent dat schepen die meedoen aan innovatieve projecten waarbij ze varen op waterstof, methanol of batterijen, allemaal een specifieke internationale vergunning nodig hebben. Voor het binnenvaartschip ‘Maas’ is dit nu geregeld.

‘Go’

Volgens de CCR is het gebruik van waterstof als brandstof aan boord van ‘Maas’ voldoende veilig, mits wordt voldaan aan voorwaarden zoals goed opgeleide bemanning en gegevensregistratie.

FPS heeft samengewerkt met Lloyd’s Register en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die namens FPS de aanvraag voor het advies bij de CCR hebben ingediend.

December

Vorige maand liet FPS weten dat Koedood Marine Group een brandstofcelsysteem levert om het binnenvaartcontainerschip ‘Maas’ om te bouwen naar waterstof. Naar verwachting zal het schip van FPS in december compleet op waterstof varen. Het door Koedood geleverde systeem bestaat ​​uit brandstofcelstacks van brandstofcelproducent Nedstack.

Voor de ‘Maas’ werd eerder al een time-chartercontract afgesloten met terminaloperator BCTN voor het onderhouden van een lijndienst tussen Rotterdam en de BCTN-terminals in België. De uitstoot van broeikasgassen wordt met dit schip naar verwachting jaarlijks verminderd met 2000 ton CO2.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding