De twee melden in een gezamenlijk persbericht dat Dubbelman in Sogestran wordt geïntegreerd, maar wel onder eigen naam blijft bestaan. De rederij uit Lage Zwaluwe vaart onder de handelsnaam Dubbelman Container Transporten met zogenoemde koppelverbanden, waarvan alle eenheden de naam ‘Camaro’ gevolgd door een nummer dragen.

Rijn

Dat stelt het bedrijf in staat om met zeer grote aantallen containers tegelijk op de Rijn te varen. De grootste koppelverbanden kunnen zo’n 500 teu tegelijk vervoeren, het equivalent van 250 vrachtwagens en zo’n zes treinen. In sommige gevallen worden twee van die verbanden weer gekoppeld, waarmee combinaties ontstaan met een capaciteit van rond de duizend teu.

De in Le Havre gevestigde Sogestran-groep is vertegenwoordigd op een groot aantal logistieke locaties in Frankrijk en beschikt over kantoren en agentschappen in Antwerpen, Rotterdam, Bratislava en Frans-Guyana. Volgens de Fransen biedt de overname Dubbelman kansen op het gebied van scheepsontwerp en -vernieuwing.

Containervervoer

Dubbelman is met het vervoer van ongeveer een miljoen ton lading per jaar een van de grotere spelers in het containervervoer via de Rijn. De rederij heeft zo’n vijftig mensen in dienst en wordt geleid door Petric Dubbelman, zoon van oprichter Ad. Die nam ruim twintig jaar geleden zijn eerste koppelverband in gebruik, de ‘Camaro’/’Camaro I’. Die naam is ontleend aan het type auto, waarin hij destijds reed.

Sogestran is een Frans familiebedrijf met zo’n 600 werknemers en een jaaromzet van zo’n 180 miljoen euro. Het beschikt over een vloot van zo’n 200 schepen, waaronder een aantal zeegaande ro/ro-carriers. Eén daarvan is de ‘MN Colibri’, die onderdelen van Ariane-raketten van Europa naar Frans Guyana vervoert, wat de vestiging van de groep in dat land verklaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding