Dat schrijft de directie van de holding in het eind vorig jaar gedeponeerde jaarverslag over 2019 van de binnenvaartgroep. Hoe precair de situatie is, illustreert het bestuur in het hoofdstuk ‘continuering’. De netto cash flow van de groep slonk eind 2019 naar een magere 446.000 euro, terwijl er sprake was van een negatief netto werkkapitaal van 764.000 euro. In combinatie met het nettoverlies (in 2018 werd een vergelijkbaar negatief resultaat geleden van zes miljoen euro), spreekt de directie in de jaarrekening van een ‘gerede twijfel over de continuering van de activiteiten van de ­Coöperatief Alinda Europe UA’ .

Of deze zwakke financiële situatie de reden is geweest dat het Amerikaanse moederbedrijf Alinda Capital Partners recent de binnenvaartgroep verkocht aan de Britse belegger Infracapital, laat zich voorlopig alleen maar raden. De nieuwe eigenaar heeft wel al toegezegd de BCTN-groep te voorzien van nieuw kapitaal.

Uitstel van betalingen

De acht binnenvaartterminals in de Benelux hangen juridisch onder de Inland Terminal BV. Die vennootschap is eigenaar van BCTN BV (Roermond, Venray, Nijmegen, Den Bosch en Alblasserdam) en drie Belgische BCTN-terminals in Meerhout, Beringen en Geel.

Uit het jaarverslag over 2019 blijkt verder dat de houdstermaatschappij, gevestigd in Amsterdam, al enige tijd alle zeilen moet bijzetten om de liquiditeit van het bedrijf op peil te houden. Die druk op de solvabiliteit werd vorig jaar nog eens versterkt door de coronacrisis. Zo werd in juni van het vorig jaar het belang van 25% van BCTN in CTH vastgoed (Hengelo) verkocht voor een bedrag van 4,3 miljoen euro. De deal leverde het bedrijf een boekwinst op voor 2020 van 563.000 euro, blijkt uit het jaarverslag.

Ook heeft de holding in 2020 gebruik moeten maken van corona­steun om de druk op de kaspositie te verlichten. Het ging daarbij onder meer om het uitstel van de loonbelasting, terwijl voor BCTN Venray NOW-steun werd aangevraagd. Ook bedong de groep uitstel van betalingen bij ABN Amro Lease, K8C Lease, Rabo Lease en De Lage Landen. Hetzelfde gold voor de huur van de terminals. Met de eigenaren van de binnenvaartschepen en transportondernemers werden tevens afspraken gemaakt voor langere betalingstermijnen. Eerder was al met Havenbedrijf Rotterdam een lagere huur afgesproken voor de vestiging Alblasserdam.

Lichtpuntje

Een lichtpuntje voor de groep bood de omzetgroei van de binnenvaartgroep in 2019. Die steeg met 18,4% naar 67,7 miljoen euro. Daarvan kwam het gros, 39,4 miljoen euro, voor rekening van de Belgische terminals. De vijf Nederlandse terminals waren goed voor 28,3 miljoen euro. De directie verwacht dat ondanks de coronacrisis de cash flow zich de komende jaren ‘positief’ zal ontwikkelen als gevolg van de groei in activiteiten. Voor 2020 werd daarbij uitgegaan van een omzet van 74 miljoen euro.

Lees ook: BCTN levert rode cijfers af

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding