Volgens Leny van Toorenburg, Hoofd Nautisch Technisch & Infra bij BLN-Schuttevaer, wacht ‘iedereen met smart op het vrijgeven van de Maas of delen ervan’.
Rijkswaterstaat
Van Toorenburg: ‘Rijkswaterstaat is gisteren al begonnen met het inspecteren van de stuwen. Die moeten sowieso eerst gezet worden voordat de scheepvaart, stapsgewijs, kan worden vrijgegeven.’ Rijkswaterstaat wil volgens Van Toorenburg pas weer schepen het pand, het gedeelte tussen twee sluizen, insturen zodra de stuwen gezet zijn. Dit om te voorkomen dat het pand leegloopt.
Als de scheepvaart weer wordt vrijgeven op de Maas, zal dat stapsgewijs gebeuren vanaf het noorden van Limburg naar beneden toe. ‘Nu is nog niet bekend wanneer de Maas weer opengaat voor het scheepvaartverkeer.’ Volgens BLN is er sprake van heel veel drijfvuil, ontwortelde bomen onder andere, waardoor de schepen nog niet kunnen varen.
Naast de inspecties van de stuwen, worden de dijken later nog geïnspecteerd. Dit omdat er een probleem is met de verzadiging van de dijken. ‘De dijken hebben van twee kanten te maken gehad met waterdruk.’
Er is volgens BLN en Rijkswaterstaat veel vraag geweest naar het vrijgeven van het scheepvaartverkeer vanaf Sint Andries tot aan de losplaats in Heerewaarden. Rijkswaterstaat wil dit voorlopig nog niet doen, ‘omdat Sint Andries momenteel niet werkt als een schutsluis, maar als een soort waterkering’.
Moezel en Saar
Tegen de dijken van de Amertak, de kanaalverbinding tussen Amer en het Wilhelminakanaal, bestaat het mogelijke risico van golfopslag. Daar wordt volgens BLN op dit moment verder onderzoek naar gedaan. Ook in Dongen speelt een soortgelijk probleem, aldus de belangenbehartiger.
Rijkswaterstaat wil elke vorm van golfslag, groot of klein, vermijden. Om de bovenstaande technische redenen wil Rijkswaterstaat dan ook absoluut geen enkele vorm van scheepvaart toelaten. De Moezel en de Saar zijn inmiddels wel weer vrijgegeven. Het bovendeel van de Moezel is mogelijk nog niet vrijgegeven, maar dat gebeurt volgens BLN dan aan het einde van de dag.
Vrijdag liet BLN-Schuttevaer al weten dat de hoogwaterproblematiek ervoor zorgt dat de schepen die normaal gesproken hun goederen vervoeren in het stroomgebied van de Maas dit momenteel niet kunnen doen. Die situatie is momenteel nog niet veranderd waardoor de vertragingen van binnenvaartschepen inmiddels dus nog meer oplopen.
Structureel probleem
Volgens Pieter van Schaijk, beleidsadviseur van Evofenedex, stappen verladers nu over op andere modaliteiten om hun goederen van A naar B vervoerd te krijgen. Of ze kiezen ervoor de wachttijden en stremmingen voor lief te nemen.
Van Schaijk zegt dat verladers al langer nadenken over alternatieve mogelijkheden in de supply chain, vanwege verschillende stremmingen de afgelopen jaren door vooral extreem laag water, maar ook hoog water. ‘Gezien de ontwikkelingen wordt verwacht dat dit een structureel probleem gaat worden. Als het structureel wordt, zet dat het gebruik van de binnenvaart als modaliteit onder druk.’ Voor de lange termijn moet volgens Van Schaik gekeken worden hoe de vloot en vaarwegen aangepast moeten worden op de nieuwe realiteit.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?