De hoogwatergolf in de Maas en in de grote rivieren is bijna het land uit. De hoge waterstand in de Maas is in de vroege woensdagochtend voorbij het buurtschap Keizersveer in het westen van Noord-Brabant getrokken en stroomt nu via het Haringvliet naar zee. Het hoogwater in Rijn, Waal en Lek is ook bij het getijdengebied in de buurt van de Noordzeekust. De IJssel heeft meetpunt Katerveer bij Zwolle bereikt en stroomt dan het Ketelmeer in.
Rijkswaterstaat en de waterschappen verwachten geen hoogwaterproblemen in de Biesbosch. De hoogwaterpiek in de Maas is onderweg afgevlakt. De dijken langs de Maas buiten Limburg zijn hoger en steviger om de Randstad te beschermen tegen overstromingen. De nieuwe hoogwaterpolder Noordwaard gaat niet onderlopen, denken de waterbeheerders. De Noordwaard is tot nu toe alleen in februari 2020 volgestroomd.
De meeste waterschappen stoppen woensdag met de permanente dijkbewaking. Dijkinspecteurs blijven wel zeer alert op kritieke punten in de dijk, zoals plaatsen waar water en zand onder de dijk doorstromen en plekken met veel beverholen. Ook worden in de Maas nog kleinere stuwen geopend. De stuwen bij Borgharen, Linne en Roermond zijn weer in bedrijf, aldus Rijkswaterstaat.
Duitse spoor
De schade aan het spoor in de Duitse deelstaten Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen is groot, deelt Deutsche Bahn (DB) mee. Rond 80 stations en haltes zijn ‘ernstig’ beschadigd, terwijl rond 600 kilometer aan spoor momenteel onbruikbaar is door de overstromingen. Het gaat daarbij om schade aan het spoor, de ondergrond, de wissels, bruggen, signalen en zelfs treinmaterieel.
De lokale spoormaatschappij SPNV-Nord meldt dat op het baanvak Remagen – Adenau zeven bruggen onbruikbaar zijn en twintig kilometer aan spoor. Volgens DB zal het nog enige weken duren voordat de totale schade in de twee deelstaten in kaart is gebracht.
Het spoorbedrijf laat verder weten dat ruim 2.000 medewerkers momenteel bezig zijn met reparaties en opruimwerkzaamheden. Op sommige delen van het spoor is daardoor slechts beperkt treinverkeer mogelijk, waardoor ook railgoederenvervoer naar de Benelux, Tsjechië en Italië last ondervindt, meldt DB.
Voor het railvervoer tussen Noord- en Zuid Duitsland zijn alle problemen opgeheven, heet het verder. Onder meer konden begin deze week de railterminals Hagen-Vorhalle en Wuppertal de werkzaamheden weer volledig hervatten.
België werd net als Duitsland zwaar getroffen door de overstromingen afgelopen week. Complete spoorbanen spoelden weg. Infrabel meldde maandag te verwachten dat de schade aan het spoor wordt geschat op tussen de 30 en 50 miljoen euro. Het gaat niet alleen om financiële schade. Het railgoederenvervoer heeft ook last van vertragingen. Zo liet spoorgoederenvervoerder Lineas gisteren nog weten dat 50 tot 60 goederentreinen van Lineas in België zijn gestrand.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?