Zo schut de sluis in Belfeld nu nog maar met één kolk. De tweede kolk wordt volgens volgens Leny van Toorenburg, Hoofd Nautisch Technisch & Infra bij BLN-Schuttevaer, naar alle waarschijnlijkheid vandaag (donderdag) weer in gebruik genomen.

De sluis in Grave functioneert nog niet vanwege de waterschade. Daar wordt volgens de belangenbehartiger aan gewerkt door Rijkswaterstaat. Ook de sluis in Roermond is nog gestremd door waterschade. Dit is volgens BLN-Schuttevaer geen probleem, ‘want Roermond is door een klein stukje om te varen ook te bereiken via Linne.’

De vrijgave van de Maas geldt alleen voor de beroepsvaart, laat Rijkswaterstaat weten. Door de weggestroomde en verplaatste betonning kan Rijkswaterstaat het verbod nog niet opheffen voor recreatievaart op de hele Maas. De Maas benedenstrooms vanaf Lith is wel vrijgegeven voor zowel beroeps als recreatie vaart.

Drijfvuil

Volgens de belangenbehartiger is het lek nog niet helemaal boven. ‘Er is nog steeds sprake van een hogere afvoer dan normaal in de zomer en er zwemt natuurlijk ook nog wat drijfvuil rond.’

Ook komt het nog voor dat er markeringstonnen ontbreken op de vaarroutes. Van Toorenburg: ‘Zo heb ik vernomen van een schipper dat er twee tonnen midden in het vaarwater terecht zijn gekomen. Als een schip zo’n ton meeneemt, heb je een probleem.’

Ondanks de handicaps kunnen de schepen volgens BLN-Schuttevaer ‘gewoon weer op de Maas varen zoals ze voorheen deden’. Dus ook zonder snelheidsbeperkingen.

Deze restrictie geldt nog wel voor de Amertak die inmiddels ook weer open is. Die beperking is nodig om golfslag te reduceren en daarmee te voorkomen dat de druk op de dijken toeneemt. De schepen dienen zich te houden aan een snelheid van 9 kilometer per uur. Op de snelheid zal volgens BLN-Schuttevaer streng worden gehandhaafd.

Michel van Dijk, directeur van Van Berkel Logistics, heeft inland terminals in Veghel, Cuijk en Oss. Hij zei vrijdag nog in deze krant dat hij alle zeilen bij moest zetten om met de problematiek om te gaan. Van Dijk zegt dat inmiddels alle terminals weer bereikbaar zijn. ‘We zijn nu volop aan het werk om vooral de export die qua belading gewoon is doorgelopen tijdig binnen te krijgen in de Rotterdamse haven, zodat deze niet ook nog eens hun schaars beschikbare ruimte op de zeeschepen missen.’

Rijn

BLN-Schuttevaer laat daarnaast ook weten dat de situatie op de Rijn nog hetzelfde is als gisteren. Bijna alle vaarroutes zijn weer toegankelijk. Alleen tussen Basel en Mannheim is nog sprake van een stremming.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding