H.Essers gaat containerterminal bouwen in Bergen op Zoom

Operationeel in 2024

H.Essers gaat een nieuwe binnenvaartterminal bouwen in Bergen op Zoom ter vervanging van de huidige terminal. Begin 2023 moet de bouw van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn. Het gaat om een investering van 25 miljoen euro, aldus een woordvoerder van H.Essers.

De logistiek dienstverlener heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst ondertekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam wordt de nieuwe Markiezaat Container Terminal gebouwd.

Vorig jaar nam het bedrijf nog de chemische logistieke activiteiten van de Nederlandse Meeus Group over. De bouw van de nieuwe terminal in Nederland sluit aan bij de groeistrategie waarmee het bedrijf zijn positie in Nederland wil versterken. ‘De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden, en een grotere capaciteit hebben’, aldus ceo van H.Essers Gert Bervoets.

250.000 teu

De nieuwe terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 meter lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 vierkante meter aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen voor het stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 teu per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 teu per jaar.

‘De ligging van de huidige terminal is niet optimaal’, aldus Bervoets. ‘Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt.’ De site aan de Vierlinghweg, waar de huidige terminal staat, wordt op termijn vrijgemaakt en kan daarna volgens Bervoets mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.

Nu de verkoopovereenkomst getekend is, start H.Essers in januari 2022 met het indienen van de vergunningaanvraag. Die moet medio 2022 klaar zijn. In 2023 hoopt H.Essers zijn vergunning te krijgen en te kunnen starten met de bouw. Uiteindelijk moet de Markiezaat Container Terminal in 2024 operationeel zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

H.Essers gaat containerterminal bouwen in Bergen op Zoom | NT

H.Essers gaat containerterminal bouwen in Bergen op Zoom

Operationeel in 2024

H.Essers gaat een nieuwe binnenvaartterminal bouwen in Bergen op Zoom ter vervanging van de huidige terminal. Begin 2023 moet de bouw van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn. Het gaat om een investering van 25 miljoen euro, aldus een woordvoerder van H.Essers.

De logistiek dienstverlener heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst ondertekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam wordt de nieuwe Markiezaat Container Terminal gebouwd.

Vorig jaar nam het bedrijf nog de chemische logistieke activiteiten van de Nederlandse Meeus Group over. De bouw van de nieuwe terminal in Nederland sluit aan bij de groeistrategie waarmee het bedrijf zijn positie in Nederland wil versterken. ‘De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden, en een grotere capaciteit hebben’, aldus ceo van H.Essers Gert Bervoets.

250.000 teu

De nieuwe terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 meter lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 vierkante meter aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen voor het stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 teu per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 teu per jaar.

‘De ligging van de huidige terminal is niet optimaal’, aldus Bervoets. ‘Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt.’ De site aan de Vierlinghweg, waar de huidige terminal staat, wordt op termijn vrijgemaakt en kan daarna volgens Bervoets mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.

Nu de verkoopovereenkomst getekend is, start H.Essers in januari 2022 met het indienen van de vergunningaanvraag. Die moet medio 2022 klaar zijn. In 2023 hoopt H.Essers zijn vergunning te krijgen en te kunnen starten met de bouw. Uiteindelijk moet de Markiezaat Container Terminal in 2024 operationeel zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement