Gronings Conoship bouwt dieselelektrisch vrachtschip

CIP3600

Het Groningse scheepsontwerp- en engineersbureau Conoship International Projects heeft een dieselelektrisch aangedreven vrachtschip van 3600 dwt ontwikkeld die geschikt is voor kust- en riviervaart. Er wordt in het voorjaar van 2022 gestart met de bouw van de eerste zes vrachtschepen en naar verwachting worden de schepen in 2023 opgeleverd.

De schepen worden gebouwd op de Fosen Yard in het Duitse Emden, zo laat het scheepsontwerp- en engineersbureau weten. Voor wie de eerste serie van dit schip wordt gebouwd, is al bekend bij Maarten Sickler, directeur van Conoship International Projects, maar hij wil dit nu nog niet zeggen. Volgens hem wordt dat eind februari bekendgemaakt.

Ammoniak

Het schip CIP3600 wordt 88 meter lang en 13 meter breed. Doordat het vrachtschip dieselelektrisch wordt aangedreven, wordt de CO2-uitstoot volgens Conoship verminderd. Daarnaast wordt de omschakeling naar toekomstige brandstoffen zoals vloeibare waterstof of ammoniak makkelijker gemaakt door een indelingsontwerp, waarbij vanaf het begin van het ontwerpproces rekening is gehouden met de eisen van alternatieve brandstoffen.

Het project voor het schip CIP3600 is opgezet door Conoship op basis van marktonderzoek. Het scheepsontwerp- en engineersbureau heeft dit schip in de markt gezet, opdrachtgevers en scheepswerven gezocht. Ook heeft het bureau bemiddeld tussen financieringsinstellingen, eigenaar en scheepswerf.

Conoship is opgericht in 1952 als het centrale ontwerpbureau voor een groep Noord-Nederlandse scheepswerven. Het bedrijf ontwikkelt een breed scala aan schepen: van vrachtschepen, tankers, baggerschepen, tot veerboten en offshore schepen. Op basis van de ontwerpen van Conoship zijn meer dan 2000 schepen gebouwd die wereldwijd opereren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Gronings Conoship bouwt dieselelektrisch vrachtschip | NT

Gronings Conoship bouwt dieselelektrisch vrachtschip

CIP3600

Het Groningse scheepsontwerp- en engineersbureau Conoship International Projects heeft een dieselelektrisch aangedreven vrachtschip van 3600 dwt ontwikkeld die geschikt is voor kust- en riviervaart. Er wordt in het voorjaar van 2022 gestart met de bouw van de eerste zes vrachtschepen en naar verwachting worden de schepen in 2023 opgeleverd.

De schepen worden gebouwd op de Fosen Yard in het Duitse Emden, zo laat het scheepsontwerp- en engineersbureau weten. Voor wie de eerste serie van dit schip wordt gebouwd, is al bekend bij Maarten Sickler, directeur van Conoship International Projects, maar hij wil dit nu nog niet zeggen. Volgens hem wordt dat eind februari bekendgemaakt.

Ammoniak

Het schip CIP3600 wordt 88 meter lang en 13 meter breed. Doordat het vrachtschip dieselelektrisch wordt aangedreven, wordt de CO2-uitstoot volgens Conoship verminderd. Daarnaast wordt de omschakeling naar toekomstige brandstoffen zoals vloeibare waterstof of ammoniak makkelijker gemaakt door een indelingsontwerp, waarbij vanaf het begin van het ontwerpproces rekening is gehouden met de eisen van alternatieve brandstoffen.

Het project voor het schip CIP3600 is opgezet door Conoship op basis van marktonderzoek. Het scheepsontwerp- en engineersbureau heeft dit schip in de markt gezet, opdrachtgevers en scheepswerven gezocht. Ook heeft het bureau bemiddeld tussen financieringsinstellingen, eigenaar en scheepswerf.

Conoship is opgericht in 1952 als het centrale ontwerpbureau voor een groep Noord-Nederlandse scheepswerven. Het bedrijf ontwikkelt een breed scala aan schepen: van vrachtschepen, tankers, baggerschepen, tot veerboten en offshore schepen. Op basis van de ontwerpen van Conoship zijn meer dan 2000 schepen gebouwd die wereldwijd opereren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding