Het familiebedrijf, dat is gestart als onderdeel van een diervoerdersproductielocatie, sloeg al wel bulkgoederen over via het water en ook via de weg werden al containers getransporteerd. De reden dat het bedrijf is begonnen met containeroverslag over het water is vanwege de behoefte van klanten om containervolume te bundelen en daardoor beter gebruik te maken van het water, aldus bedrijfsleider van OTB Harm Zijderlaan. ‘Dat heeft ons doen besluiten om te investeren in een overslagkraan die ook voor containers gebruikt kan worden.’

In december vorig jaar is de komst van de nieuwe mobiele elektrische havenkraan gerealiseerd, die containeroverslag via binnenvaart mogelijk maakt. De frequentie van de eerste containerbinnenvaartverbinding tussen Bergambacht en Rotterdam van Danser is twee roundtrips per week, zo laat Danser Group weten.

Voor het aanleveren van containers is OTB dus een nieuwe haven. Zijderlaan: ‘De corridors bestaan al, de schepen van Danser varen al voorbij Bergambacht. Het enige verschil is dat onze haven nu ook wordt aangedaan.’

De uitbreiding heeft 13 jaar lang geduurd. Volgens Zijderlaan heeft de uitbreiding zo lang geduurd, ‘omdat het bestuurlijk enige tijd nodig heeft om zo’n verandering voor elkaar te krijgen. Ook wat betreft ruimtelijke ordening gaat er wat tijd overheen. Rijkswaterstaat is hier een overnachtingshaven aan het aanleggen. Hierdoor ontstaat er medio 2022 een diepgang van vijf meter.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement