Hamburgs project uitdiepen beneden- en buiten Elbe afgerond

Meer diepgang

De tweede fase van het uitdiepen van de beneden- en buiten Elbe is afgelopen week volledig afgerond. Met de uitdieping van de rivier wil de haven ervoor zorgen dat schepen met meer lading over de Elbe kunnen varen.

De eerste fase van het project werd begin vorig jaar al afgemaakt. Schepen kunnen nu met een diepgang van 13,5 meter de haven van Hamburg bereiken, ongeacht het getij. Afhankelijk van het getij zou er zelfs grotere diepgang mogelijk zijn. In het geval van vloed zouden schepen met een diepgang van 14,50 meter bij de haven kunnen komen.

Megamax containerschepen van 62,50 meter breed en 400 meter lang kunnen nu door de haven bewegen met een diepte van 13,10 meter. Voor de aanpassingen was maximaal 11,40 meter mogelijk. Over het algemeen kunnen schepen nu met 1 tot 1.90 meter meer diepgang dan voorheen de haven van Hamburg bereiken.

Hoeveelheid schepen

Hamburg verwacht dat de afronding van de tweede fase voor meer groei in de hoeveelheid schepen gaat zorgen. Na afronding van de eerste fase heeft de haven al een groei gezien in de hoeveelheid containerschepen die bij de haven konden komen. Tussen mei en december kwamen er 96 containerschepen in de haven van Hamburg aan, die vroeger de haven niet hadden kunnen bereiken, meldt CEO Jens Meier van Hamburg Port Authority.

‘Met de afronding van de laatste fase van het project heeft de scheepvaart veel meer diepgang tot zijn beschikking. De grotere diepgang biedt zowel economische als ecologische voordelen. Het zorgt voor een efficiënter gebruik van boten en zorgt hiermee ook voor minder uitstoot per getransporteerde ton goederen’, stelt professor Dr.-Ing. Hans-Heinrich Witte.

Containervolume

Het project startte officieel in 2019 met als doel om de haven bereikbaar te maken voor de grootste scheepstypen. Omdat de lijnvaart steeds vaker gebruik ging maken van grote schepen, stagneerde het containervolume in de haven. Schepen maakten vaker gebruik van concurrerende havens in Rotterdam en Antwerpen.

Met de uitdieping wilde Hamburg de concurrentiepositie van de haven verbeteren. Zo zet de haven bijvoorbeeld ook in op treinverbindingen met het achterland waar steeds vaker gebruik gemaakt van kan worden. Het heeft uiteindelijk lang geduurd voor de haven kon starten met het project. Dit kwam onder nadere door veelvuldige protesten van milieuorganisaties tegen het baggeren van de rivier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Hamburgs project uitdiepen beneden- en buiten Elbe afgerond | NT

Hamburgs project uitdiepen beneden- en buiten Elbe afgerond

Meer diepgang

De tweede fase van het uitdiepen van de beneden- en buiten Elbe is afgelopen week volledig afgerond. Met de uitdieping van de rivier wil de haven ervoor zorgen dat schepen met meer lading over de Elbe kunnen varen.

De eerste fase van het project werd begin vorig jaar al afgemaakt. Schepen kunnen nu met een diepgang van 13,5 meter de haven van Hamburg bereiken, ongeacht het getij. Afhankelijk van het getij zou er zelfs grotere diepgang mogelijk zijn. In het geval van vloed zouden schepen met een diepgang van 14,50 meter bij de haven kunnen komen.

Megamax containerschepen van 62,50 meter breed en 400 meter lang kunnen nu door de haven bewegen met een diepte van 13,10 meter. Voor de aanpassingen was maximaal 11,40 meter mogelijk. Over het algemeen kunnen schepen nu met 1 tot 1.90 meter meer diepgang dan voorheen de haven van Hamburg bereiken.

Hoeveelheid schepen

Hamburg verwacht dat de afronding van de tweede fase voor meer groei in de hoeveelheid schepen gaat zorgen. Na afronding van de eerste fase heeft de haven al een groei gezien in de hoeveelheid containerschepen die bij de haven konden komen. Tussen mei en december kwamen er 96 containerschepen in de haven van Hamburg aan, die vroeger de haven niet hadden kunnen bereiken, meldt CEO Jens Meier van Hamburg Port Authority.

‘Met de afronding van de laatste fase van het project heeft de scheepvaart veel meer diepgang tot zijn beschikking. De grotere diepgang biedt zowel economische als ecologische voordelen. Het zorgt voor een efficiënter gebruik van boten en zorgt hiermee ook voor minder uitstoot per getransporteerde ton goederen’, stelt professor Dr.-Ing. Hans-Heinrich Witte.

Containervolume

Het project startte officieel in 2019 met als doel om de haven bereikbaar te maken voor de grootste scheepstypen. Omdat de lijnvaart steeds vaker gebruik ging maken van grote schepen, stagneerde het containervolume in de haven. Schepen maakten vaker gebruik van concurrerende havens in Rotterdam en Antwerpen.

Met de uitdieping wilde Hamburg de concurrentiepositie van de haven verbeteren. Zo zet de haven bijvoorbeeld ook in op treinverbindingen met het achterland waar steeds vaker gebruik gemaakt van kan worden. Het heeft uiteindelijk lang geduurd voor de haven kon starten met het project. Dit kwam onder nadere door veelvuldige protesten van milieuorganisaties tegen het baggeren van de rivier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement