De bieten worden verwerkt door Cosun Beet Company, NPRC is gevraagd de bietenvloot en het vaarschema te organiseren.

In 2021 werd 261.100 ton suikerbieten in acht schepen vanuit Limburg vervoerd. De NPRC rekent voor dat daarmee 15.000 ritten per vrachtwagen zijn voorkomen. Het doel voor dit jaar is om nog eens 20% extra bieten een modal shift te laten maken.

In de haven van Maastricht zullen door L’ortye naast de Limburgse bieten worden overgeslagen. De oogst moet vervolgens worden gelost in het Brabantse Oudenbosch. Er wordt gevaren volgens een vast schema. De campagne start naar verwachting in de derde week van september en duurt, afhankelijk van de oogst, zeventien weken. De NPRC zoekt schepen van maximaal 86 bij 10,50 meter.

Zondagsrust

Bert van Strien, manager bevrachtingen bij NPRC Rotterdam noemt de bieten een ‘ladingstroom die goed past bij de binnenvaart’. Door dit jaar meer schepen in te zetten is er voor de schippers die dat willen ook tijd om zondagsrust te houden. Van Strien: ‘En er is ruimte voor ondernemers die liever één reis per week doen. We willen hiermee inspelen op verschillende typen bedrijfsvoering.’

In overleg met de leden heeft NPRC besloten om voor de vlootsamenstelling niet alleen binnen de coöperatie te kijken naar geïnteresseerden. CEO Femke Brenninkmeijer: ‘De terugkeer van de bietencampagne naar de binnenvaart en het grotere volume is een geweldige kans voor de hele sector. Wij zijn van mening dat je bij zo’n mooie opgave niet alleen naar je eigen organisatie moet kijken maar ook de hele sector de mogelijkheid moet bieden om te profiteren van deze nieuwe ladingstroom.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement