‘De situatie bij sluis Weurt valt niet meer goed te praten richting de scheepvaart en de logistieke bedrijven in Limburg’, klaagt KBN-directeur Rob Leussink. ‘Het begint bijna een klucht te worden.’

De sluis heeft steeds problemen met de smering van de bewegende delen, waardoor herhaaldelijk schade optreedt. Grootschalige renovatie van de sluis staat gepland voor 2028, maar KBN vreest dat de sluis het niet uithoudt tot die tijd. De laatste reparatie had begin juli verholpen moeten zijn, maar nog altijd wordt er gewerkt. Dat is ‘niet langer acceptabel’, vindt de binnenvaartvereniging.

In 2021 waren er bij de sluis beperkingen voor 29% van de tijd. In de eerste zes maanden van 2022 lag dat percentage op 54%.

Knooppunt

Bij sluis Weurt passeren jaarlijks 25.000 schepen die gezamenlijk 25 miljoen ton lading vervoeren, inclusief 144.000 containers. Weurt is daarmee een belangrijk knooppunt richting het zuidelijk deel van de Maas en Limburg en onderdeel van de internationale route naar België. Wanneer de doorvaart wordt belemmerd, moeten schepen tot een dag omvaren.

Leussink laat weten de problematiek bij minister Harbers van IenW onder de aandacht te hebben gebracht. Hij vraagt de minister het belang van vervoer over water te onderkennen en zo snel mogelijk budget vrij te maken. ‘We dringen er bij het Rijk op aan dat de renovatie naar voren te halen (…) anders blijft het dweilen met de kraan open.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement