Het transport over het water in Duitsland gebeurt met name over de Rijn en een groot deel daarvan passeert dan ook Kaub. Het plaatsje tussen Koblenz en Mainz is een knelpunt op de Rijn, de waterstand bij Kaub is een belangrijke indicator voor de diepte van de vaargeul in de rivier.

Volgens de gegevens van het Duitse statistiekbureau Destatis passeerden in de eerste vijf maanden van 2022 ruim 18.000 vrachtschepen met zo’n 20,6 miljoen ton goederen langs Kaub.

Voordat de droogte aan het begin van de zomer toesloeg, steeg het vervoerde volume in Duitsland nog licht. In de eerste vijf maanden van 2022 heeft de binnenvaart in Duitsland ongeveer 0,3% meer goederen vervoerd dan in dezelfde periode vorig jaar (82,2 miljoen ton). De import (+5,8%) was verantwoordelijk voor de lichte stijging. Daarentegen daalde de export (-5,5 %), het binnenlands verkeer (- 1,6%) en het doorgaand verkeer (- 8,5%).

Steenkool

De belangrijkste goederengroepen die van januari tot mei 2022 door binnenschepen werden vervoerd, waren steenkool (11,6 miljoen ton), vloeibare aardolieproducten (11,5 miljoen ton), stenen en aardmetalen (10,4 miljoen ton) en ijzerertsen (8,7 miljoen ton). Deze goederengroepen vertegenwoordigen iets meer dan de helft van het totale volume dat door de binnenvaart wordt vervoerd. De ontvangst van steenkool uit het buitenland is met 29,7% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Hoezeer lage waterstanden de binnenvaart beïnvloeden, bleek in het droogtejaar 2018, toen het goederenvervoer per binnenvaart met 11,1% daalde ten opzichte van het voorgaande jaar. Pas in december 2018 keerde het waterpeil langzaam terug naar normaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement