Het gaat hoofdzakelijk om de ligplaatsen aan de Feijenoordkade, de Rhijnspoorkade (voormalig Tropicana) en het eerste Katendrechtse Hoofd. Vanaf 1 oktober mogen deze ligplaatsen niet langer gebruikt worden als openbare ligplaats. Hoewel ook een groot deel van het Noordereiland in beheer over zal gaan naar de gemeente, blijven de ligplaatsen aan de vernieuwde Maaskade wel beschikbaar voor de binnenvaart.
De achtergrond van het verdwijnen van deze ligplaatsen is de gestage verschuiving van havenactiviteiten uit het centrum naar meer westelijk gelegen havens, legt het Havenbedrijf uit. Rotterdam heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in ligplaatsen voor binnenvaart in de Maashaven, waarmee de totale capaciteit aan ligplaatsen op peil blijft. Hiermee heeft de gemeente de mogelijkheid om de vrijgekomen locaties mee te nemen voor herontwikkeling en hergebruik in de ambitie voor de binnenstedelijke Nieuwe Maas.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?