De twee roro-schepen zijn ongeveer 67 meter lang, zo’n 60 ton zwaar en in India gebouwd voor Asko Maritime, de rederij die door de kruidenier is opgezet.

Bij de doop kregen de schepen de namen ‘Marit’ en ‘Therese’, naar twee Noorse Olympische kampioenen. Deze week werd begonnen met de exploitatie, waarbij de eerste reizen werden aangepast aan de distributie voor Asko Oslofjord in Østfold.

De komende twee jaar varen de binnenvaartschepen met een bemanning van vier personen, inclusief de kapitein. Daarna moeten de schepen onbemand gaan varen.

Lading

De lading komt in eerste instantie van Asko. De warehouses van de supermarktentoeleverancier liggen aan de westkant van het fjord, het distributiecentrum ligt aan de oostelijke oever. Dagelijks rijden er nu nog zo’n achthonderd vrachtwagens voor Asko heen en weer. De ro/ro-schepen moeten die ritten gaan vervangen. Elk schip kan 16 trailers vervoeren, met een maximumcapaciteit van 29 ton. Het is voor andere partijen mogelijk om aan boord mee te liften, vandaar dat Asko ook een rederij heeft opgericht.

De schepen worden aangedreven door batterijen met een capaciteit van 1846 kWh en automatisch opgeladen terwijl ze aangemeerd liggen in de haven. Asko verwacht binnen enkele jaren op de route 150 trailers per dag te vervoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement