Cosco had een belang van 30% in de containerterminal, die momenteel wordt gebouwd, maar die aandelen blijken nu overgenomen te zijn door Duisburger Hafen AG. Verdere details over het terugtrekken van Cosco uit het project worden niet verstrekt door het plaatselijke havenbedrijf. Daarover is stilzwijgen overeengekomen met Cosco, aldus een woordvoerder op vragen van het Duitse vakblad DVZ.

Hij wil slechts kwijt dat Chinese bedrijven geen verdere belangen hebben in de haven van Duisburg. De exit van Cosco heeft verder geen gevolgen voor de voortgang van de bouwwerkzaamheden van de containerterminal, die begin 2024 klaar moet zijn.

Nieuwe Zijderoute

De haven van Duisburg is voor Chinese bedrijven een belangrijk Europees logistiek knooppunt met het oog op de transcontinentale spoorverbindingen vanaf China naar Europa (Nieuwe Zijderoute), die in de Duitse stad in het Ruhrgebied eindigen. DGT is daarbij een belangrijke rol toegedicht om die positie als Europees eindpunt van de Nieuwe Zijderoute verder uit te bouwen. De terminal beslaat een oppervlakte van 235.000 vierkante meter en wordt straks de grootste containerterminal in het Europese achterland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement