Het nieuwe laadstation wordt mede mogelijk gemaakt door een gezamenlijke subsidie van 1,1 miljoen euro vanuit de Provincie Zuid-Holland en de Specifieke Uitkeringsregeling Schone Luchtakkoord (SPUK). De bouw van het laadstation moet in de tweede helft van dit jaar beginnen, vanaf 2024 kunnen schippers bij BCTN terecht voor een volle batterij.
ZES is een aanbieder van producten en diensten voor zero-emissie varen, zoals batterijcontainers die in binnenvaartschepen worden gebruikt. De bedoeling is dat er op termijn een netwerk van laadstations ontstaat waar schippers terecht kunnen om hun lege containerbatterij om te ruilen voor een volle.
BCTN heeft vijf schepen in de vaart die voorbereid zijn op het elektrisch varen met de batterijen van ZES. Er wordt gekeken naar samenwerking met andere partijen om meer schepen hiervoor geschikt te maken. Directeur Joop Mijland van BCTN geeft aan in 2030 emissieloos te willen varen. ‘De realisatie van het laadstation op de terminal in Alblasserdam is een belangrijke stap om deze doelstelling te halen.’
Groeifonds
ZES heeft vorig jaar 50 miljoen euro gekregen uit het Nationaal Groeifonds voor vergroening van de binnenvaart. Met het geld moet het bedrijf 75 batterijcontainers, 14 oplaadstations en 45 geëlektrificeerde binnenvaartschepen ontwikkelen. Door de investeringen vanuit subsidie hoeven schippers alleen te betalen voor het gebruik van de batterijcontainers.
Het tot nu toe enige laadstation van ZES staat bij de CCT terminal in Alphen aan den Rijn. Hier worden de ZESpacks voor de Alphenaar opgeladen, het schip dat sinds 2021 voor bierbrouwer Heineken vaart tussen Alphen aan den Rijn en de haven van Moerdijk.
Slim gebruik van het laadstation moet het straks mogelijk maken om, naast de binnenvaart als hoofdgebruiker, ook aan andere gebruikers energiediensten te leveren (zoals e-trucks) of de batterijen in te zetten om het elektriciteitsnet te stabiliseren.
Lees ook:
- ‘Verduurzaming binnenvaart nodig, maar moet wel betaalbaar blijven’
- Eerste binnenvaartschip met verwisselbare supperbatterij in vaart
- 50 miljoen voor elektrische binnenvaart
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?