Behalve bulkladingen zoals kunstmest, kolen en graan en stukgoederen zoals non-ferro metalen en zakgoed, is Elbe Rijn Lloyd ook gespecialiseerd in het transport van projectlading, constructie en zware colli. Hiervoor zet het bedrijf een vloot van 40 schepen onder Nederlandse vlag in, evenals schepen uit Duitsland, Polen en Tsjechië.
Euro-Rijn deed al langer zaken met Elbe Rijn Lloyd, legt CFO Jouke Jelgerhuis Swildens uit. âEen van de aandeelhouders wilde van zijn belang af en voor ons was dat een goede gelegenheid om onze positie in de binnenvaart te versterken.â Het is vooral het vaargebied dat aanvullend is op het bestaande netwerk, schetst Jelgerhuis Swildens.
Of zoals Elbe Rijn Lloyd het zelf verwoordt. âOnze firmanaam verduidelijkt het zwaartepunt van onze transportactiviteiten tussen het Rijnstroomgebied en het Oost-Duitse en Oost-Europese waterwegennet.â
Elbe Rijn Lloyd is gevestigd en in Ridderkerk en is in 1993 door de Deutsche Binnenreederei AG als onafhankelijk bevrachtingskantoor voor de binnenvaart opgericht. In 2014 heeft de Deutsche Binnenreederei haar aandelen verkocht en bezit het management van Elbe Rijn Lloyd BV de meerderheid van de aandelen.
Coöperatie DTG aandeelhouder
Naast Euro-Rijn is ook de Duitse binnenvaartcoöperatie DTG aandeelhouder. Deze coöperatie van particuliere Duitse schippers vervoert jaarlijks zoân vijf miljoen ton. Er zijn zoân 100 schepen aangesloten bij DTG. âVoor ons als Euro-Rijn betekent dat, dat we via Elbe Rijn Lloyd toegang krijgen tot deze vlootâ, vertelt Jelgerhuis Swildens.
De deelname is begin september gepasseerd bij de notaris, maar geldt met terugwerkende kracht per 1 januari 2024. Euro-Rijn nam begin dit jaar al Danser over en in 2022 verwierf het bedrijf een 75%-belang in Oorburg Intermodaal BV en Aquaroad Logistics BV.
ââ
Dit artikel verscheen eerder op Schuttevaer.