Port of Zwolle wordt volwaardige shortsea-haven

Brand Stories

Het is niet alleen voor Port of Zwolle een belangrijke ontwikkeling dat de sluis bij Kornwerderzand verbreed wordt en de bruggen vernieuwd worden. Mark Emmink, directeur van Sethehaven op- en overslag in Meppel, is ook blij met deze verandering. ‘Hierdoor breiden de transporten voor containers en bulkgoederen richting Meppel aanzienlijk uit.’

Mark Emmink Sethehaven op- en overslag
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het vernieuwen van de bruggen en verruimen van de sluis bij Kornwerderzand heeft afgelopen juni officieel het startsein gekregen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder (provincie Fryslân) hebben een overeenkomst hiertoe getekend. De nieuwe sluis wordt 11 meter breder en dat maakt een wereld van verschil voor het havengebied Port of Zwolle en de regio Zwolle. De 25 meter brede sluis is dan geschikt om de nieuwe generatie schepen door te laten. Met de verbreding van de sluis is Port of Zwolle bereikbaar voor shortsea-schepen. Havengerelateerde bedrijven en scheepswerven hebben daardoor ruimte om te groeien. Volgens Jeroen van den Ende, directeur Port of Zwolle, zou de verruiming van de sluis, als alles meezit, in 2025 gerealiseerd kunnen zijn.

Emmink legt uit wat de verruiming van de sluis betekent voor zijn bedrijf. Sethehaven op- en overslag slaat voornamelijk biologische grondstoffen op. ‘De biologische grondstoffen worden vanuit de hele wereld naar Nederland getransporteerd. De lading komt nu nog met zeeschepen aan in Rotterdam, omdat de sluis bij Kornwerderzand in de huidige situatie niet bereikbaar is voor shortsea-schepen. Van Rotterdam naar Meppel is weer een extra overslag op binnenvaartschepen wat extra geld kost voor onze klanten. Door de verbreding van de sluis kunnen grotere schepen in Kampen laden en lossen. Vervolgens wordt er een barge ingezet om van Kampen naar ons op-en overslagbedrijf in Meppel te varen. Dat duurt maar anderhalf uur. Deze verandering geeft een enorme impuls. In deze toekomstige situatie hebben mijn klanten, de handelaren in grondstoffen, de keuze om hun lading op te slaan in het westen van het land of in de regio Zwolle. De belangrijkste afweging voor hen is natuurlijk puur geld. Ik denk dat lossen in Meppel of Kampen goedkoper is dan in Rotterdam. En de andere afweging is de logistieke ligging. Vanuit Port of Zwolle is het achterland, Duitsland en Scandinavië, goed te bereiken.’

Rechtstreeks

Wat voor Emmink nog heel belangrijk is, is dat het laatste stukje van Kampen naar Meppel, de vaarweg IJsselmeer-Meppel, ook uitgediept wordt. ‘De haven van Meppel is diep genoeg, maar dit stuk moet nog een meter dieper worden, zodat schepen van 4000 ton rechtstreeks naar Meppel kunnen varen, zonder tussenstop in Kampen, en daar kunnen laden en lossen. Deze ontwikkeling zou een nog grotere impuls geven waardoor onze omzet zoveel hoger wordt dat ik binnen vijf jaar extra loodsen moet bouwen. We hebben naast ons bedrijf een lap grond gekocht, dus er is nog ruimte om uit te breiden: een hectare wat 30.000 ton extra opslagcapaciteit betekent. Containerschepen uit bijvoorbeeld Bulgarije, Roemenië en Moldavië kunnen dan rechtstreeks naar Meppel varen.’

Van den Ende zegt dat de vaarweg IJsselmeer-Meppel onderdeel uitmaakt van het masterplan. ‘De vaarweg wordt naar voren gehaald in het plan. Het is noodzakelijk dat deze wordt uitgediept. Het is net zoals de veranderingen van de sluis en de bruggen een kwestie van tijd. Dat komt gewoon in orde!’

Jeroen van den Ende Port of Zwolle
Jeroen van den Ende, directeur Port of Zwolle

Noord-Nederland

Port of Zwolle heeft jarenlang samen met ondernemers zoals Emmink gelobbyd voor de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand. Emmink: ‘Jeroen van den Ende, directeur van Port of Zwolle, heeft in 2018 minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat uitgenodigd om bij ons bedrijf op bezoek te komen en een rondje door de haven te varen. Voor dit bezoek dacht de minister dat de verbreding alleen maar zin had voor een aantal grote Friese scheepswerven, waardoor zij de investering niet kon verantwoorden. Maar na dit bezoek veranderde dit beeld en werd het de minister duidelijk dat het de investering waard is en dat de economische waarde veel verder reikt dan een paar scheepswerven, maar dat ook de regio Zwolle-Meppel en zelfs heel Noord-Nederland hier baat bij heeft. Vrij snel na het bezoek kwam de aanvraag voor verbreding in een stroomversnelling en werd deze goedgekeurd.’

De uitbreidingskansen van Sethehaven op- en overslag zijn vooral te vinden op de aan- en afvoer van grondstoffen over water. Emmink: ‘Aan- en afvoer van en naar Europa, de Balkan en Baltische staten met schepen zonder tussenstop in Rotterdam levert veel voordeel op. Wanneer het straks mogelijk is om met een coaster met 2000 ton lading vanaf Meppel naar Denemarken te varen, is dat veel beter, goedkoper en duurzamer, dan wanneer daar 115 vrachtauto’s naartoe rijden. Ook de werkgelegenheid in de regio Zwolle-Meppel neemt toe. ‘Niet alleen bij ons bedrijf komen er extra mensen bij; de hele logistieke sector in de regio gaat groeien. Alle producten die naar Meppel komen, moeten toch ook weer uitgeleverd worden’, glimlacht Emmink.

Nieuwe loodsen

Emmink ziet een rooskleurige toekomst voor zich. ‘Nu het project definitief doorgaat, kan ik beginnen met plannen maken om te investeren. Ook heb ik alle hoop gevestigd op het uitdiepen van de vaarweg IJsselmeer-Meppel. Zodra daar de eerste baggerschepen starten met hun werkzaamheden, begin ik met vergunningen aanvragen om nieuwe loodsen te bouwen.’

Volwaardige shortsea-haven

Van den Ende ziet veel voordelen van de verandering rondom de sluis. ‘Doordat de sluis bij Kornwerderzand wordt verbreed en de bruggen worden vernieuwd, wordt Port of Zwolle een volwaardige shortsea-haven die zeeschepen kan behandelen. Maar het is niet alleen een positieve ontwikkeling voor de shortsea. Ook de scheepswerven en jachtwerven in de regio halen er voordeel uit. Het is van toegevoegde waarde dat de grotere schepen die zij bouwen ook terug kunnen komen voor onderhoud. Daarbij ligt onze zeehaven ver landinwaarts en dus dichtbij de eindgebruikers. Logistiek gezien heeft dit veel voordelen. Het zorgt voor meer flexibiliteit en het product kan sneller bij de klant geleverd worden. Dat is heel belangrijk.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Port of Zwolle wordt volwaardige shortsea-haven | NT

Port of Zwolle wordt volwaardige shortsea-haven

Brand Stories

Het is niet alleen voor Port of Zwolle een belangrijke ontwikkeling dat de sluis bij Kornwerderzand verbreed wordt en de bruggen vernieuwd worden. Mark Emmink, directeur van Sethehaven op- en overslag in Meppel, is ook blij met deze verandering. ‘Hierdoor breiden de transporten voor containers en bulkgoederen richting Meppel aanzienlijk uit.’

Mark Emmink Sethehaven op- en overslag
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het vernieuwen van de bruggen en verruimen van de sluis bij Kornwerderzand heeft afgelopen juni officieel het startsein gekregen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder (provincie Fryslân) hebben een overeenkomst hiertoe getekend. De nieuwe sluis wordt 11 meter breder en dat maakt een wereld van verschil voor het havengebied Port of Zwolle en de regio Zwolle. De 25 meter brede sluis is dan geschikt om de nieuwe generatie schepen door te laten. Met de verbreding van de sluis is Port of Zwolle bereikbaar voor shortsea-schepen. Havengerelateerde bedrijven en scheepswerven hebben daardoor ruimte om te groeien. Volgens Jeroen van den Ende, directeur Port of Zwolle, zou de verruiming van de sluis, als alles meezit, in 2025 gerealiseerd kunnen zijn.

Emmink legt uit wat de verruiming van de sluis betekent voor zijn bedrijf. Sethehaven op- en overslag slaat voornamelijk biologische grondstoffen op. ‘De biologische grondstoffen worden vanuit de hele wereld naar Nederland getransporteerd. De lading komt nu nog met zeeschepen aan in Rotterdam, omdat de sluis bij Kornwerderzand in de huidige situatie niet bereikbaar is voor shortsea-schepen. Van Rotterdam naar Meppel is weer een extra overslag op binnenvaartschepen wat extra geld kost voor onze klanten. Door de verbreding van de sluis kunnen grotere schepen in Kampen laden en lossen. Vervolgens wordt er een barge ingezet om van Kampen naar ons op-en overslagbedrijf in Meppel te varen. Dat duurt maar anderhalf uur. Deze verandering geeft een enorme impuls. In deze toekomstige situatie hebben mijn klanten, de handelaren in grondstoffen, de keuze om hun lading op te slaan in het westen van het land of in de regio Zwolle. De belangrijkste afweging voor hen is natuurlijk puur geld. Ik denk dat lossen in Meppel of Kampen goedkoper is dan in Rotterdam. En de andere afweging is de logistieke ligging. Vanuit Port of Zwolle is het achterland, Duitsland en Scandinavië, goed te bereiken.’

Rechtstreeks

Wat voor Emmink nog heel belangrijk is, is dat het laatste stukje van Kampen naar Meppel, de vaarweg IJsselmeer-Meppel, ook uitgediept wordt. ‘De haven van Meppel is diep genoeg, maar dit stuk moet nog een meter dieper worden, zodat schepen van 4000 ton rechtstreeks naar Meppel kunnen varen, zonder tussenstop in Kampen, en daar kunnen laden en lossen. Deze ontwikkeling zou een nog grotere impuls geven waardoor onze omzet zoveel hoger wordt dat ik binnen vijf jaar extra loodsen moet bouwen. We hebben naast ons bedrijf een lap grond gekocht, dus er is nog ruimte om uit te breiden: een hectare wat 30.000 ton extra opslagcapaciteit betekent. Containerschepen uit bijvoorbeeld Bulgarije, Roemenië en Moldavië kunnen dan rechtstreeks naar Meppel varen.’

Van den Ende zegt dat de vaarweg IJsselmeer-Meppel onderdeel uitmaakt van het masterplan. ‘De vaarweg wordt naar voren gehaald in het plan. Het is noodzakelijk dat deze wordt uitgediept. Het is net zoals de veranderingen van de sluis en de bruggen een kwestie van tijd. Dat komt gewoon in orde!’

Jeroen van den Ende Port of Zwolle
Jeroen van den Ende, directeur Port of Zwolle

Noord-Nederland

Port of Zwolle heeft jarenlang samen met ondernemers zoals Emmink gelobbyd voor de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand. Emmink: ‘Jeroen van den Ende, directeur van Port of Zwolle, heeft in 2018 minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat uitgenodigd om bij ons bedrijf op bezoek te komen en een rondje door de haven te varen. Voor dit bezoek dacht de minister dat de verbreding alleen maar zin had voor een aantal grote Friese scheepswerven, waardoor zij de investering niet kon verantwoorden. Maar na dit bezoek veranderde dit beeld en werd het de minister duidelijk dat het de investering waard is en dat de economische waarde veel verder reikt dan een paar scheepswerven, maar dat ook de regio Zwolle-Meppel en zelfs heel Noord-Nederland hier baat bij heeft. Vrij snel na het bezoek kwam de aanvraag voor verbreding in een stroomversnelling en werd deze goedgekeurd.’

De uitbreidingskansen van Sethehaven op- en overslag zijn vooral te vinden op de aan- en afvoer van grondstoffen over water. Emmink: ‘Aan- en afvoer van en naar Europa, de Balkan en Baltische staten met schepen zonder tussenstop in Rotterdam levert veel voordeel op. Wanneer het straks mogelijk is om met een coaster met 2000 ton lading vanaf Meppel naar Denemarken te varen, is dat veel beter, goedkoper en duurzamer, dan wanneer daar 115 vrachtauto’s naartoe rijden. Ook de werkgelegenheid in de regio Zwolle-Meppel neemt toe. ‘Niet alleen bij ons bedrijf komen er extra mensen bij; de hele logistieke sector in de regio gaat groeien. Alle producten die naar Meppel komen, moeten toch ook weer uitgeleverd worden’, glimlacht Emmink.

Nieuwe loodsen

Emmink ziet een rooskleurige toekomst voor zich. ‘Nu het project definitief doorgaat, kan ik beginnen met plannen maken om te investeren. Ook heb ik alle hoop gevestigd op het uitdiepen van de vaarweg IJsselmeer-Meppel. Zodra daar de eerste baggerschepen starten met hun werkzaamheden, begin ik met vergunningen aanvragen om nieuwe loodsen te bouwen.’

Volwaardige shortsea-haven

Van den Ende ziet veel voordelen van de verandering rondom de sluis. ‘Doordat de sluis bij Kornwerderzand wordt verbreed en de bruggen worden vernieuwd, wordt Port of Zwolle een volwaardige shortsea-haven die zeeschepen kan behandelen. Maar het is niet alleen een positieve ontwikkeling voor de shortsea. Ook de scheepswerven en jachtwerven in de regio halen er voordeel uit. Het is van toegevoegde waarde dat de grotere schepen die zij bouwen ook terug kunnen komen voor onderhoud. Daarbij ligt onze zeehaven ver landinwaarts en dus dichtbij de eindgebruikers. Logistiek gezien heeft dit veel voordelen. Het zorgt voor meer flexibiliteit en het product kan sneller bij de klant geleverd worden. Dat is heel belangrijk.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.