Unit 45 ziet kansen in tijden van crisis

Brand Stories

Waar veel bedrijven het zwaar hebben door de gevolgen van de coronamaatregelen, groeit Unit 45 juist. Het bedrijf dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling van 45ft containers, breidt verder uit en verwacht Europees marktleider te blijven. De grootste groei zit in het vervoer van geconditioneerd transport via de Nieuwe Zijderoute.

Container Unit 45 op spoor
In deze editie van Brand Stories vertelt Unit 45 over hun grootste groei in het vervoer van geconditioneerd transport via de Nieuwe Zijderoute. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Op het kantoor aan het Villapark in Rotterdam, waar Unit 45 nog tot het nieuwe jaar gevestigd is, vertelt algemeen directeur Jan Koolen enthousiast over de ontwikkeling die het bedrijf momenteel doormaakt. ‘Voor ons is de coronacrisis nog helemaal niet zo slecht. We doen het veel beter dan vorig jaar’, begint Koolen zijn verhaal. De harde klappen vallen met name binnen het wegvervoer zegt de algemeen directeur. ‘Zeker in het begin toen er strenge grenscontroles waren, daalde het wegtransport met zo’n 25 tot 30 procent. Intermodaal daarentegen, dat steeg. Spoorvervoer en binnenvaart lopen lekker door en juist daar zijn wij groot in. Overigens is dat niet iets van de laatste maanden, de groei van intermodaal transport is een ontwikkeling die al een tijdje speelt.’

Nieuwe Zijderoute

De groei zit voor Unit 45 vooral in geconditioneerde transport. 45ft reefer containers die de temperatuur constant kunnen houden. Er wordt veel gebruik gemaakt van de dieselelektrische reefer met een 250 liter tank. Met deze container kun je de lading zes tot acht dagen op temperatuur houden zonder bij te tanken.

Voor de echt lange reis heeft Unit 45 recent een doorontwikkeling op de reefer container gemaakt. ‘We hebben zo’n zelfde dieselelektrische reefer ontwikkeld, maar dan met een 800 liter tank. Deze is maar liefst zestien tot vierentwintig dagen selfsupporting, waardoor ze de hele reis niet hoeven bij te tanken.’ En dat is heel belangrijk omdat in sommige landen de diesel niet de juiste kwaliteit heeft. Koolen: ‘Als je bijvoorbeeld in Kazachstan moet bijtanken, dan loop je het risico dat je verkeerde diesel in je tank krijgt. Deze is verdund met water. Dat bevriest en dan loopt alles vast.’

New Silkway Logistics

Een van de transporteurs die veelvuldig gebruik maakt van de 800 liter reefer container is New Silk Way Logistics, een samenwerking tussen KLG en H. Essers, twee logistieke bedrijven uit Venlo en Genk. De transporteur heeft ruime ervaring met geconditioneerd transport naar China en bouwt dit steeds verder uit. Koolen: ‘Het bedrijf liep er tegenaan dat andere reefer containers steeds uitvielen. Met producten die gekoeld moeten worden is dat niet te doen. Dankzij het unieke interne verwarm- en koelsysteem, ervaart New Silk Way Logistics geen problemen meer.’

De verscheidenheid van de producten die geconditioneerd getransporteerd worden is groot. ‘Neem bijvoorbeeld HP. Zij wilden graag laptops vanuit China via het spoor vervoeren, maar zaten met het probleem dat het langs de Nieuwe Zijderoute soms wel -45 graden kan worden in de nacht. Op zo’n lage temperatuur vervalt de garantie van de laptop die maximaal tot -20 graden mag afkoelen. Voor HP doen we dus geen gekoeld transport, we verwarmen de koelunit zodat de temperatuur niet beneden -20 graden komt’, legt Koolen uit.

algemeen directeur Unit 45 Jan Koolen
Algemeen directeur van Unit 45 Jan Koolen

Coronacontainers

Unit45 speelt continu in op vragen vanuit de markt. Ook als het gaat om heel andere zaken. ‘We ontwikkelen een selfcleaning toiletcontainer en hebben een hotelcontainer voor evenementen gemaakt. En onlangs introduceerden we een coronacontainer in samenwerking met Lamboo Mobile Medical. Het zijn niches, maar wel kansen die we graag meepakken’, zegt Koolen.

En daar blijft het niet bij. Om straks een plek te kunnen bieden aan de vaccins die ontwikkeld worden, heeft Unit 45 supervriezers over laten komen uit China. ‘Containers die in Japan gebruikt worden om tonijn in te bewaren tot -60 graden, zijn uitermate geschikt voor het bewaren van het coronavaccin. Dit moet namelijk op zeer lage temperatuur bewaard blijven.’

Innovatief

Met die innovativiteit, is het bedrijf ook ooit gestart. In 2003 werd Unit 45 opgericht. In 1996 werd de EU-richtlijn 96/53/EC van kracht. Daarin stond precies aangegeven waar de 45ft container aan moet voldoen. Deze nieuwe richtlijnen zorgden ervoor dat de 45ft containers van destijds niet meer passend waren op een trailer of op een schip.

Met de chamferred corner castings van Unit 45, kunnen de containers volledig beladen worden en gebruikt worden voor iedere modaliteit. In de wereld, behalve Europa is gebruik van de 45ft container overigens vrij uniek, hier wordt nog het meest gewerkt met 20ft en 40ft containers.

Flexibel

De kracht van Unit 45 zit naast het innovatieve ook in de flexibiliteit, zegt Koolen. ‘We hebben slechts negen mensen in dienst. De productie en reparatie gebeurt allemaal op afstand, veelal in China. Als je iedereen meerekent, werken er dagelijks wel een paar honderd mensen voor ons. Nu het goed gaat, huren we er rustig wat extra mensen bij in. Maar in mindere tijden, zoals tijdens de crisis in 2008/2009, hoeven we deze mensen niet in te schakelen. Dat maakt dat we minder hard geraakt worden.’

De flexibiliteit zorgt er volgens de algemeen directeur ook voor dat Unit 45 veel verschillende opdrachten kan aannemen. ‘Als een bedrijf iets leuks of iets nieuws bedacht heeft, wat ook breder te vermarkten is, dan zijn wij altijd bereid om mee te denken. Onze ontwikkelaars gaan er graag mee aan de slag’, besluit Koolen.

Unit 45 logo

Dit verhaal is aan u verteld door Unit 45

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Unit 45 ziet kansen in tijden van crisis | NT

Unit 45 ziet kansen in tijden van crisis

Brand Stories

Waar veel bedrijven het zwaar hebben door de gevolgen van de coronamaatregelen, groeit Unit 45 juist. Het bedrijf dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling van 45ft containers, breidt verder uit en verwacht Europees marktleider te blijven. De grootste groei zit in het vervoer van geconditioneerd transport via de Nieuwe Zijderoute.

Container Unit 45 op spoor
In deze editie van Brand Stories vertelt Unit 45 over hun grootste groei in het vervoer van geconditioneerd transport via de Nieuwe Zijderoute. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Op het kantoor aan het Villapark in Rotterdam, waar Unit 45 nog tot het nieuwe jaar gevestigd is, vertelt algemeen directeur Jan Koolen enthousiast over de ontwikkeling die het bedrijf momenteel doormaakt. ‘Voor ons is de coronacrisis nog helemaal niet zo slecht. We doen het veel beter dan vorig jaar’, begint Koolen zijn verhaal. De harde klappen vallen met name binnen het wegvervoer zegt de algemeen directeur. ‘Zeker in het begin toen er strenge grenscontroles waren, daalde het wegtransport met zo’n 25 tot 30 procent. Intermodaal daarentegen, dat steeg. Spoorvervoer en binnenvaart lopen lekker door en juist daar zijn wij groot in. Overigens is dat niet iets van de laatste maanden, de groei van intermodaal transport is een ontwikkeling die al een tijdje speelt.’

Nieuwe Zijderoute

De groei zit voor Unit 45 vooral in geconditioneerde transport. 45ft reefer containers die de temperatuur constant kunnen houden. Er wordt veel gebruik gemaakt van de dieselelektrische reefer met een 250 liter tank. Met deze container kun je de lading zes tot acht dagen op temperatuur houden zonder bij te tanken.

Voor de echt lange reis heeft Unit 45 recent een doorontwikkeling op de reefer container gemaakt. ‘We hebben zo’n zelfde dieselelektrische reefer ontwikkeld, maar dan met een 800 liter tank. Deze is maar liefst zestien tot vierentwintig dagen selfsupporting, waardoor ze de hele reis niet hoeven bij te tanken.’ En dat is heel belangrijk omdat in sommige landen de diesel niet de juiste kwaliteit heeft. Koolen: ‘Als je bijvoorbeeld in Kazachstan moet bijtanken, dan loop je het risico dat je verkeerde diesel in je tank krijgt. Deze is verdund met water. Dat bevriest en dan loopt alles vast.’

New Silkway Logistics

Een van de transporteurs die veelvuldig gebruik maakt van de 800 liter reefer container is New Silk Way Logistics, een samenwerking tussen KLG en H. Essers, twee logistieke bedrijven uit Venlo en Genk. De transporteur heeft ruime ervaring met geconditioneerd transport naar China en bouwt dit steeds verder uit. Koolen: ‘Het bedrijf liep er tegenaan dat andere reefer containers steeds uitvielen. Met producten die gekoeld moeten worden is dat niet te doen. Dankzij het unieke interne verwarm- en koelsysteem, ervaart New Silk Way Logistics geen problemen meer.’

De verscheidenheid van de producten die geconditioneerd getransporteerd worden is groot. ‘Neem bijvoorbeeld HP. Zij wilden graag laptops vanuit China via het spoor vervoeren, maar zaten met het probleem dat het langs de Nieuwe Zijderoute soms wel -45 graden kan worden in de nacht. Op zo’n lage temperatuur vervalt de garantie van de laptop die maximaal tot -20 graden mag afkoelen. Voor HP doen we dus geen gekoeld transport, we verwarmen de koelunit zodat de temperatuur niet beneden -20 graden komt’, legt Koolen uit.

algemeen directeur Unit 45 Jan Koolen
Algemeen directeur van Unit 45 Jan Koolen

Coronacontainers

Unit45 speelt continu in op vragen vanuit de markt. Ook als het gaat om heel andere zaken. ‘We ontwikkelen een selfcleaning toiletcontainer en hebben een hotelcontainer voor evenementen gemaakt. En onlangs introduceerden we een coronacontainer in samenwerking met Lamboo Mobile Medical. Het zijn niches, maar wel kansen die we graag meepakken’, zegt Koolen.

En daar blijft het niet bij. Om straks een plek te kunnen bieden aan de vaccins die ontwikkeld worden, heeft Unit 45 supervriezers over laten komen uit China. ‘Containers die in Japan gebruikt worden om tonijn in te bewaren tot -60 graden, zijn uitermate geschikt voor het bewaren van het coronavaccin. Dit moet namelijk op zeer lage temperatuur bewaard blijven.’

Innovatief

Met die innovativiteit, is het bedrijf ook ooit gestart. In 2003 werd Unit 45 opgericht. In 1996 werd de EU-richtlijn 96/53/EC van kracht. Daarin stond precies aangegeven waar de 45ft container aan moet voldoen. Deze nieuwe richtlijnen zorgden ervoor dat de 45ft containers van destijds niet meer passend waren op een trailer of op een schip.

Met de chamferred corner castings van Unit 45, kunnen de containers volledig beladen worden en gebruikt worden voor iedere modaliteit. In de wereld, behalve Europa is gebruik van de 45ft container overigens vrij uniek, hier wordt nog het meest gewerkt met 20ft en 40ft containers.

Flexibel

De kracht van Unit 45 zit naast het innovatieve ook in de flexibiliteit, zegt Koolen. ‘We hebben slechts negen mensen in dienst. De productie en reparatie gebeurt allemaal op afstand, veelal in China. Als je iedereen meerekent, werken er dagelijks wel een paar honderd mensen voor ons. Nu het goed gaat, huren we er rustig wat extra mensen bij in. Maar in mindere tijden, zoals tijdens de crisis in 2008/2009, hoeven we deze mensen niet in te schakelen. Dat maakt dat we minder hard geraakt worden.’

De flexibiliteit zorgt er volgens de algemeen directeur ook voor dat Unit 45 veel verschillende opdrachten kan aannemen. ‘Als een bedrijf iets leuks of iets nieuws bedacht heeft, wat ook breder te vermarkten is, dan zijn wij altijd bereid om mee te denken. Onze ontwikkelaars gaan er graag mee aan de slag’, besluit Koolen.

Unit 45 logo

Dit verhaal is aan u verteld door Unit 45

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.