ProDelta bouwt relaties

Brand Stories

De veranderende markt vraagt veel van logistieke vastgoedontwikkelaars. Zo is er dankzij de groeiende populariteit van e-commerce steeds meer behoefte aan kwalitatief hoogwaardige opslaglocaties. ProDelta Real Estate ziet deze transitie en investeert flink in de ontwikkeling van nieuwe warehouses. Het bedrijf kiest daarbij voornamelijk voor herontwikkeling van bestaande locaties. ‘De grond is schaars, je kunt niet ongebreideld blijven bouwen op greenfields.’

1521 luchtfoto voorzijde_03, ProDelta, distributiecentrum
In deze editie van Brand Stories vertelt ProDelta Real Estate zijn verhaal over het ontwikkelen van logistiek vastgoed. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Bovenstaand zijn de woorden van directeur Vastgoed Frank van Dijk en adjunct-directeur Vastgoed, Sander van Zwienen. Beide mannen werken al geruime tijd voor ProDelta Real Estate en samen hebben ze bijna een halve eeuw aan ervaring binnen de vastgoedsector. De vastgoeddivisie is een belangrijk  onderdeel van familiebedrijf ProDelta. Op dit moment heeft ProDelta Real Estate 500.000 vierkante meter aan bestaande gebouwen in portefeuille en is nog eens 120.000 vierkante meter in ontwikkeling. Dit gebeurt zoveel mogelijk duurzaam.

Verduurzaming

‘We kopen locaties in de bestaande sfeer op, met als doel om daar modern logistiek vastgoed te ontwikkelen. Herontwikkeling van bestaande locaties draagt bij aan verduurzaming van de vastgoedsector’, zegt Van Dijk. Duurzaamheid komt ook terug in de manier waarop gebouwen ontwikkeld worden.

´We hebben hoge ambities op dat vlak. Onze locaties zijn BREEAM gecertificeerd, we bouwen gasloos en waar het kan gaan we een stap verder. Zo hebben we op de daken van Distriport Tilburg, Distriport Waalhaven en Distriport Bergen op Zoom over een oppervlakte van 90.000 vierkante meter zonnepanelen geplaatst. Daarmee voorzien we ruim 2700 huishoudens van groene energie en wordt er ruim 3750 ton aan CO2 bespaard’, zegt Van Zwienen.

De komende jaren gaat het bedrijf dit metrage verdubbelen. ‘Het rendeert voor ons beperkt, maar we hebben de filosofie dat we moeten nadenken over hoe we omgaan met grondstoffen schaarste en klimaatverandering’, vult Van Dijk aan. De duurzame handelswijze past goed bij de langetermijnstrategie van ProDelta.

Huuruitstel

De logistieke vastgoedontwikkelaar en belegger streeft zo ook naar een langdurige relatie met haar klanten. Niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden, zoals nu tijdens de coronacrisis. Waar veel huurders moesten smeken om uitstel van betaling of huurverlaging, koos ProDelta Real Estate voor de proactieve weg. ‘Wij hebben onze huurders zelf gecontacteerd om met hen tot oplossingen te komen. Denk aan huuruitstel of huurverlaging om zo de liquiditeit van de bedrijven te repareren.’

Anders dan de meeste bedrijven binnen logistieke vastgoed, neemt ProDelta Real Estate echt de rol op zich van partner. ‘We zijn vastgoeddienstverleners in de breedte. We leveren niet alleen een gebouw op, maar we faciliteren de hele ingroei, we regelen de milieuvergunning, het parkmanagement en ga zo maar door. We investeren echt in klanten,’ zegt Van Zwienen. Ondanks het grote aantal vierkante meters ontwikkeld vastgoed heeft de ontwikkelaar met zo’n zestig tot zeventig huurders relatief weinig afnemers. Van Zwienen: ‘Doordat het aantal huurders goed te overzien is, kunnen we veel energie in onze klanten steken. Dat resulteert onder meer in langetermijnrelaties met onze huurders.’

Opportunistisch

Bij een langetermijnstrategie hoort ook het investeren in nieuwe locaties. Op dit moment heeft ProDelta Real Estate 120.000 vierkante meter in ontwikkeling. Het bedrijf gaat opportunistisch te werk. ‘Wij bouwen op risico’, zegt Van Dijk. Daarmee doelt de directeur Vastgoed op het feit dat ProDelta Real Estate eerst locaties ontwikkelt, voordat er een huurder voor gevonden is.

‘Dat is weer typisch voor die langetermijnstrategie. Je moet durven te investeren om te groeien. We zien met onze ervaring kansen en duiken daar dan in. Uiteraard maken we eerst een goede risicoanalyse, we bouwen alleen op locaties waar het aanbod beperkt is, maar we hebben de deals niet vooraf al rond.’ Het bedrijf kiest voor grootschalige bebouwing en deze moeten ook zo ‘breed’ mogelijk inzetbaar zijn, zodat het geschikt is voor veel doelgroepen.

Distributiecentrum Frankeneng

Dat ProDelta Real Estate ervoor kiest om te investeren voor de vraag uit, blijkt wel uit het aantal lopende projecten. Zo wordt eind dit jaar fase 2 van Distriport Waalhaven en fase 2 Distriport Waalwijk afgerond. Ook start in december de ontwikkeling van Distributiecentrum Frankeneng in Ede. Allemaal locaties die nog niet (volledig) gevuld zijn en gebouwd worden op basis van kansen en ervaring. Dat hoort bij bouwen op risico.

ProDelta

Familiebedrijf ProDelta werd in 1946 opgericht. Er was een grote vraag naar hijskranen. Deze werden gemonteerd op achtergebleven legertrucks en al snel importeerde het bedrijf kranen uit de Verenigde Staten. Nog steeds is de kranenbusiness één van de drie divisies van ProDelta onder de naam Hovago Cranes. De tweede divisie is ProDelta Investments. Dit bedrijf investeert en participeert in innovatieve en middelgrote bedrijven die actief zijn in de handel en industrie. Vaak met een achtergrond passend bij de achtergrond van ProDelta, zoals Riwal en Holland Lift. ProDelta Real Estate is vooral gericht op de ontwikkeling en herontwikkeling van logistiek en industrieel vastgoed op Nederlandse grond tussen Rotterdam en het Ruhrgebied en tussen Rotterdam en Antwerpen.

Dit verhaal is aan u verteld door ProDelta Real Estate

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

ProDelta bouwt relaties | NT

ProDelta bouwt relaties

Brand Stories

De veranderende markt vraagt veel van logistieke vastgoedontwikkelaars. Zo is er dankzij de groeiende populariteit van e-commerce steeds meer behoefte aan kwalitatief hoogwaardige opslaglocaties. ProDelta Real Estate ziet deze transitie en investeert flink in de ontwikkeling van nieuwe warehouses. Het bedrijf kiest daarbij voornamelijk voor herontwikkeling van bestaande locaties. ‘De grond is schaars, je kunt niet ongebreideld blijven bouwen op greenfields.’

1521 luchtfoto voorzijde_03, ProDelta, distributiecentrum
In deze editie van Brand Stories vertelt ProDelta Real Estate zijn verhaal over het ontwikkelen van logistiek vastgoed. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Bovenstaand zijn de woorden van directeur Vastgoed Frank van Dijk en adjunct-directeur Vastgoed, Sander van Zwienen. Beide mannen werken al geruime tijd voor ProDelta Real Estate en samen hebben ze bijna een halve eeuw aan ervaring binnen de vastgoedsector. De vastgoeddivisie is een belangrijk  onderdeel van familiebedrijf ProDelta. Op dit moment heeft ProDelta Real Estate 500.000 vierkante meter aan bestaande gebouwen in portefeuille en is nog eens 120.000 vierkante meter in ontwikkeling. Dit gebeurt zoveel mogelijk duurzaam.

Verduurzaming

‘We kopen locaties in de bestaande sfeer op, met als doel om daar modern logistiek vastgoed te ontwikkelen. Herontwikkeling van bestaande locaties draagt bij aan verduurzaming van de vastgoedsector’, zegt Van Dijk. Duurzaamheid komt ook terug in de manier waarop gebouwen ontwikkeld worden.

´We hebben hoge ambities op dat vlak. Onze locaties zijn BREEAM gecertificeerd, we bouwen gasloos en waar het kan gaan we een stap verder. Zo hebben we op de daken van Distriport Tilburg, Distriport Waalhaven en Distriport Bergen op Zoom over een oppervlakte van 90.000 vierkante meter zonnepanelen geplaatst. Daarmee voorzien we ruim 2700 huishoudens van groene energie en wordt er ruim 3750 ton aan CO2 bespaard’, zegt Van Zwienen.

De komende jaren gaat het bedrijf dit metrage verdubbelen. ‘Het rendeert voor ons beperkt, maar we hebben de filosofie dat we moeten nadenken over hoe we omgaan met grondstoffen schaarste en klimaatverandering’, vult Van Dijk aan. De duurzame handelswijze past goed bij de langetermijnstrategie van ProDelta.

Huuruitstel

De logistieke vastgoedontwikkelaar en belegger streeft zo ook naar een langdurige relatie met haar klanten. Niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden, zoals nu tijdens de coronacrisis. Waar veel huurders moesten smeken om uitstel van betaling of huurverlaging, koos ProDelta Real Estate voor de proactieve weg. ‘Wij hebben onze huurders zelf gecontacteerd om met hen tot oplossingen te komen. Denk aan huuruitstel of huurverlaging om zo de liquiditeit van de bedrijven te repareren.’

Anders dan de meeste bedrijven binnen logistieke vastgoed, neemt ProDelta Real Estate echt de rol op zich van partner. ‘We zijn vastgoeddienstverleners in de breedte. We leveren niet alleen een gebouw op, maar we faciliteren de hele ingroei, we regelen de milieuvergunning, het parkmanagement en ga zo maar door. We investeren echt in klanten,’ zegt Van Zwienen. Ondanks het grote aantal vierkante meters ontwikkeld vastgoed heeft de ontwikkelaar met zo’n zestig tot zeventig huurders relatief weinig afnemers. Van Zwienen: ‘Doordat het aantal huurders goed te overzien is, kunnen we veel energie in onze klanten steken. Dat resulteert onder meer in langetermijnrelaties met onze huurders.’

Opportunistisch

Bij een langetermijnstrategie hoort ook het investeren in nieuwe locaties. Op dit moment heeft ProDelta Real Estate 120.000 vierkante meter in ontwikkeling. Het bedrijf gaat opportunistisch te werk. ‘Wij bouwen op risico’, zegt Van Dijk. Daarmee doelt de directeur Vastgoed op het feit dat ProDelta Real Estate eerst locaties ontwikkelt, voordat er een huurder voor gevonden is.

‘Dat is weer typisch voor die langetermijnstrategie. Je moet durven te investeren om te groeien. We zien met onze ervaring kansen en duiken daar dan in. Uiteraard maken we eerst een goede risicoanalyse, we bouwen alleen op locaties waar het aanbod beperkt is, maar we hebben de deals niet vooraf al rond.’ Het bedrijf kiest voor grootschalige bebouwing en deze moeten ook zo ‘breed’ mogelijk inzetbaar zijn, zodat het geschikt is voor veel doelgroepen.

Distributiecentrum Frankeneng

Dat ProDelta Real Estate ervoor kiest om te investeren voor de vraag uit, blijkt wel uit het aantal lopende projecten. Zo wordt eind dit jaar fase 2 van Distriport Waalhaven en fase 2 Distriport Waalwijk afgerond. Ook start in december de ontwikkeling van Distributiecentrum Frankeneng in Ede. Allemaal locaties die nog niet (volledig) gevuld zijn en gebouwd worden op basis van kansen en ervaring. Dat hoort bij bouwen op risico.

ProDelta

Familiebedrijf ProDelta werd in 1946 opgericht. Er was een grote vraag naar hijskranen. Deze werden gemonteerd op achtergebleven legertrucks en al snel importeerde het bedrijf kranen uit de Verenigde Staten. Nog steeds is de kranenbusiness één van de drie divisies van ProDelta onder de naam Hovago Cranes. De tweede divisie is ProDelta Investments. Dit bedrijf investeert en participeert in innovatieve en middelgrote bedrijven die actief zijn in de handel en industrie. Vaak met een achtergrond passend bij de achtergrond van ProDelta, zoals Riwal en Holland Lift. ProDelta Real Estate is vooral gericht op de ontwikkeling en herontwikkeling van logistiek en industrieel vastgoed op Nederlandse grond tussen Rotterdam en het Ruhrgebied en tussen Rotterdam en Antwerpen.

Dit verhaal is aan u verteld door ProDelta Real Estate

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.